סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתכט ע"איא תשרי תשפ"ב14:23[ללא נושא] / ‏דניאלראובן
"אֲמַר לֵיהּ רַב שְׁמוּאֵל בַּר בַּר חָנָה לְרַב יוֹסֵף לְרַבִּי יְהוּדָה דְּאָמַר מַסִּיקִין בְּכֵלִים וְאֵין מַסִּיקִין בְּשִׁבְרֵי כֵלִים כֵּיוָן דְּאַדְלֵיק בְּהוּ פּוּרְתָּא הָוֵה לֵיהּ שִׁבְרֵי כֵלִים וְכִי קָא מְהַפֵּךְ בְּאִיסּוּרָא קָא מְהַפֵּךְ דַּעֲבַד כִּדְרַב מַתְנָה דְּאָמַר רַב מַתְנָה אָמַר רַב עֵצִים שֶׁנָּשְׁרוּ מִן הַדֶּקֶל לְתַנּוּר בְּיוֹם טוֹב מַרְבֶּה [עֲלֵיהֶם] עֵצִים מוּכָנִין וּמַסִּיקָן".

הגמרא יוצאת מנקודת הנחה שאם מותר להסיק מותר גם "להפך" בכלי שבאמצע להישרף.
הגמרא שואלת, הרי זה "נולד" (היה כלי, עכשיו זה שבר כלי) והרי אסור להסיק אותו?
הגמרא עונה: שזה כדרב מתנה, וגם פה יש אפשרות של ביטול ברוב, ואז יהיה מותר להפך (מותר לבטל איסור לכתחילה כי זה דרבנן).

השאלה שלי היא: האם במקרה של הכלי,
האם צריך לבטל אותו לפני שהוא נכנס לאש, או שאפשר לבטלו גם כאשר הוא באמצע להישרף.
(אני מבין בפשטות שקודם כל זורקים את הכלי למדורה, ואז לפני ש"מהפכים" מבטלים ברוב ע"י הכנסת עצים שהם לא מוקצה לתוך האש.
אך ראיתי בשם המגן אברהם כמדומני, שצריך לעשות את הביטל לפני ההכנסה לאש)

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר