סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ראש השנהכ ע"בכג חשון תשפ"ב14:42מה הקשר בין שמואל וחנניה בן אחי רבי יהושע / ‏זילבר פדואל
כ:
אָמַר *שְׁמוּאֵל* יָכֵילְנָא לְתַקּוֹנֵי לְכוּלַּהּ גּוֹלָה

ובחולין צה:
שדר ליה ( *שמואל* בבבל לרבי יוחנן בא"י) *עיבורא דשיתין שני* (=חשבון עיבור השנים של ששים שנה הבאות)

נראה בזהירות לומר (וה' יצילנו מטעות)
*ששמואל חשב להתנתק מהמחויבות לעיבור השנים והחודשים בא"י*

(אכן אבוה דרבי שמלאי העמידו על אי ידיעה ורק רבי זירא חשף הסוד כשעלה לא"י)

וכך מוסבר *ירושלמי תמוה מאד* בכתובות ב-ו
שם מסופר על
שמעון בר בא (= רב שמן בר אבא) שנשא 2 בנות שמואל (אף שנפלו בשבי ואסורות לכהן)
עפ"י המשנה ש"האשה שאמרה נשביתי וטהורה אני-נאמנת שהפה שאסר הוא הפה שהתיר"
רב שמן נשא הראשונה ומתה ואח"כ נשא השניה ומתה
ומדוע נענשו במיתה?

אומר הירושלמי : "חס ושלום לא שקרון (= אכן לא נבעלו בשבי , ולא מתו כי שיקרו) אלא מן *חטאת דחנניה בן אחי רבי יהושע שעיבר את השנה בחו"ל*"

פלא עצום!
מה הקשר בין בנות שמואל לחטא חנניה  שכמסופר בסוף ברכות (סג.:) נידו אותו על שעיבר שנים וקידש חודשים בחו"ל ?!

*קרבן העדה* שם מפרש : "ונראה דבנתיה דמר שמואל מזרעו של חנניה היו"
פרושו קשה מאד. לא מצינו קשר משפחתי בין רבי יהושע ואחיינו לאמורא שמואל. ומדוע בנות שמואל צריכות להיענש על כך?

*הפני משה* מסביר שבגלל חטא חנניה התקלקל להם החשבון ואכלו חמץ וחיללו מועדות בזמן השבי.

אולם לאור פתיחת דברינו נראה להסביר שלפי הירושלמי
*שמואל (כמעט?) חטא כמו שחטא חנניה בן אחי רבי יהושע* ברצון לעצמאות חו"ל בנושא עיבור שנים וקידוש חודשים
(והרי גם רבי יהושע דודו, של חנניה, כמעט חטא בחטא דומה עד שהודה לבסוף לרבן גמליאל הנשיא - משנה לקמן כה.)

ובגין כך נענשו בנותיו של שמואל (פוקד עוון...על בנים)

וה' יצילני מטעות.

אשמח לתגובות חברי בית המדרש

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר