סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

מגילהיח ע"אכו טבת תשפ"ב11:33אטו אנן האחשתרנים בני הרמכים, מי ידעינן? / ‏יחזקאל מנדלסון
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יח עמוד א

מתקיף לה רבינא: אטו אנן האחשתרנים בני הרמכים, מי ידעינן?
משמעות הענין שאנחנו לא יודעים, ואם בזמן הגמרא לא יודעים, אז לכאורא אחר כך ודאי שלא נדע שהרי אנו יותר רחוקים מזמן המגילה!

והנה ברש"י אסתר פרק ח: האחשתרנים - מין גמלים הממהרים לרוץ: עכ"ל
הרי שיש לרש"י פירוש על מה שהגמרא אומרת שאין פירוש, אמנם בני הרמכים אין לנו פירוש, אבל מזה שהגמרא שהביאה את כל שלשת המילים (אחשתרנים בני הרמכים) משמע שגם את פירוש על מילת האחשתרנים גם לזה אין לגמרא פירוש, והשאלה היא איך יתכן שעל מה שהגמרא אומרת שאין פירוש פתאום יש לרש"י פירוש?


(שו"ת הר"ן סימן עט :
אמרתי אולי מה שאמרו רז"ל אטו אנן האחשתרנים בני הרמכים מי ידעינן מאי היא, לא היתה כונתם לומר שחכמי התלמוד לא היו יודעין זה, אלא לומר שהכלל לא היו בקיאין בו ואפילו אותן שאינן מכלל עמי הארץ מפני שהמלות האלה זרות ואין להן חברים במקרא, ואעפ"כ ענינם ופירושם היה מקובל בידם, ולזה אמרתי אולי הלעז ההוא הוא מקובל בפירוש המלות ואין להעביר המנהג מפני אותו טעם, ועיינתי בדברי מפרשי הפסוק ומהם אומרים האחשתרנים מלה מורכבת וענינה אחש תרין והנו"ן נוספת והיו"ד והמ"ם סימן הרבים, וענינה בהמות חשובות באות משני מינים והם הפרדים, ומפני שיש מהם שאמם סוסיא ומהם שאמם חמורה אמר בני הרמכים כלומר בני סוסיות שהם חשובים יותר, זהו מה שפירשו בו קצת המפרשים שאלתי לבעלי הלשון ההוא אם הם קורין לפרדים פוטרוש ואמרו אין, כי לא (יפלו) [יפילו] למלה ההיא אלא על הסוסים עולי הימים, ומעתה אין ספק שהלעז ההוא הוא משובש ופוסל הקריאה לגמרי, וכ"ש לדברי רש"י ז"ל שכתב שהם מיני גמלים. )

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר