סקר
איך אתה לומד דף יומי?






 

פורום פורטל הדף היומי

חגיגהיד ע"אכב אדר א תשפ"ב13:28מעשה מרכבה מתענית יט / ‏עלי
באשכול שכותרתו מספר הפרק בתהלים - קמח, כתבתי :
בתהלים נאמר על ידינו בכל יום, ובד"כ נאמר במרוצה ואין שמים לב.
ראוי לעיין במדרש ובפשט ולראות שחוץ מזה שהפרק מחולק לשנים, 'שמים' ו'ארץ', שהכל מהללים לקב"ה, הרי שבחלק השמים רמוזים הגשמים ( שמי השמים ) והצדיקים ( הכוכבים ). לכן דווקא הצדיקים שראשם בשמים, ובדומה לנביאים מבטם מתדמה למבט העליון של הקב"ה ולכן יכולים בתפילתם לכוון ל'דעתו ורצונו' ולסייע להוריד גשמים, אבל גם בחלק ה'ארץ' יש תופעות שונות ודווקא ניגודיות כמו 'אש וברד שלג וקיטור', אשר דווקא מתוך הניגודיות שביניהם מהללים לקב"ה, הניגודיות שיכולה ליצור השלמה ( אותיות גט הנפרדות והבלתי מתחברות בד"כ, מתחברות ע"י דהע"ה בתהלים ושלהע"ה במשלי פעמים רבות, כמו כאן ב'שלג וקיטור', בעולם התיקון ).
והנה לפתע הוסיף המשורר הא-לוקי את 'רוח סערה עשה דברו' שהוא לכאורה מוזר, מדוע הוסיף אותה לבדה. ויש לומר שרוח סערה בד"כ אינה 'ממושמעת' ומשתוללת ללא כיוון ומטרה ובניגוד 'לכל הוראה וחוק', ואפילו היא בניגוד לנדמה - 'עשה דברו' של הקב"ה ולכן לא רק בדברים מנוגדים עולה תהלת ה' אלא גם בתופעות הנראות כסוערות אבל באמת עושות דבר הקב"ה בניגוד ל'טבען'. הנה כי כן כל הפרק בא להורות לנו שכל התופעות שבעולם, בעולם העליון כמו גם התחתון, לכבוד הקב"ה נועדו, אך מסיים המשורר שכל אלו :
יְהַלְלוּ אֶת-שֵׁם ה' כִּי-נִשְׂגָּב שְׁמוֹ לְבַדּוֹ הוֹדוֹ עַל-אֶרֶץ וְשָׁמָיִם. וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ תְּהִלָּה לְכָל-חֲסִידָיו לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַם קְרֹבוֹ הַלְלוּ-קהּ.
אמנם כל העולם לא נברא אלא לכבוד ה' אבל הרים הקב"ה קרן - מעבר לכל מעשיו עשה הקב"ה כל זאת - כדי להרים מעמד עמו ותהלת חסידיו הצדיקים, הפועלים למען עמו ישראל, שמזה מתגדל שמו ביותר ויותר מכל מעשיו שבעולם, שאילולא ישראל וחסידיו מי היה מראה באצבע שמאחורי כל הללו 'עומד' ומהולל הקב"ה ?
כמו מסכת תענית, שכבר ציינתי שהיא 'מסכת של צדיקים', גם פרק קמח בתהלים הוא סוג כזה של פרק ורק צריך לשים לב ולכוון...

והיום למדנו שגם ראב"ע דרש פרק זה כפרק של מעשה מרכבה ופשוט מדוע :
תָּנוּ רַבָּנַן מַעֲשֶׂה בְּרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי שֶׁהָיָה רוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר וְהָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מְחַמֵּר אַחֲרָיו אָמַר לוֹ רַבִּי שְׁנֵה לִי פֶּרֶק אֶחָד בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה אָמַר לוֹ לֹא כָּךְ שָׁנִיתִי לָכֶם וְלֹא בַּמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם מֵבִין מִדַּעְתּוֹ אָמַר לוֹ רַבִּי תַּרְשֵׁינִי לוֹמַר לְפָנֶיךָ דָּבָר אֶחָד שֶׁלִּמַּדְתַּנִי אָמַר לוֹ אֱמוֹר
מִיָּד יָרַד רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי מֵעַל הַחֲמוֹר וְנִתְעַטֵּף וְיָשַׁב עַל הָאֶבֶן תַּחַת הַזַּיִת אָמַר לוֹ רַבִּי מִפְּנֵי מָה יָרַדְתָּ מֵעַל הַחֲמוֹר אָמַר אֶפְשָׁר אַתָּה דּוֹרֵשׁ בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה וּשְׁכִינָה עִמָּנוּ וּמַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְלַוִּין אוֹתָנוּ וַאֲנִי אֶרְכַּב עַל הַחֲמוֹר מִיָּד פָּתַח רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ בְּמַעֲשֵׂה הַמֶּרְכָּבָה וְדָרַשׁ וְיָרְדָה אֵשׁ מִן הַשָּׁמַיִם וְסִיבְּבָה כׇּל הָאִילָנוֹת שֶׁבַּשָּׂדֶה פָּתְחוּ כּוּלָּן וְאָמְרוּ שִׁירָה
מָה שִׁירָה אָמְרוּ הַלְלוּ אֶת ה' מִן הָאָרֶץ תַּנִּינִים וְכׇל תְּהוֹמוֹת עֵץ פְּרִי וְכׇל אֲרָזִים הַלְלוּיָהּ נַעֲנָה מַלְאָךְ מִן הָאֵשׁ וְאָמַר הֵן הֵן מַעֲשֵׂה הַמֶּרְכָּבָה עָמַד רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי וּנְשָׁקוֹ עַל רֹאשׁוֹ וְאָמַר בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁנָּתַן בֵּן לְאַבְרָהָם אָבִינוּ שֶׁיּוֹדֵעַ לְהָבִין וְלַחְקוֹר וְלִדְרוֹשׁ בְּמַעֲשֵׂה מֶרְכָּבָה יֵשׁ נָאֶה דּוֹרֵשׁ וְאֵין נָאֶה מְקַיֵּים נָאֶה מְקַיֵּים וְאֵין נָאֶה דּוֹרֵשׁ אַתָּה נָאֶה דּוֹרֵשׁ וְנָאֶה מְקַיֵּים אַשְׁרֶיךָ אַבְרָהָם אָבִינוּ שֶׁאֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ יָצָא מֵחֲלָצֶיךָ :

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר