סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 68

דף פד עמוד א
* המגרש את אשתו ומתנה ואומר לה "היום אי את אשתי ולמחר את אשתי" - הגט חל ואין בתנאי זה כלום (לדעת כולם). (ע"פ רש"י).
* "הרי זה גיטך על מנת שתינשאי לפלוני" - הרי זו לא תינשא לא לו ולא לאחר, ואם נשאת לו לא תצא, לאחר תצא.
* "הרי זה גיטך על מנת שתעלי לרקיע" - אינו גט, רבי יהודה בן תימא: אומר כזה גט.
* "הרי זה גיטך על מנת שתאכלי בשר חזיר" - רבא סובר שלדעת כולם הגט חל רק אם נתקיים התנאי, אך אביי סובר שלדעת רבי יהודה בן תימא הגט חל בכל מקרה.

דף פד עמוד ב
* במשנה בתחילת הפרק נאמר: "כיצד יעשה יטלנו הימנה ויחזור ויתננו לה ויאמר לה הרי את מותרת לכל אדם", ונחלקו חזקיה ורבי יוחנן אם דין זה הוא רק לדעת רבי שמעון בן אלעזר או אף לדעת רבי.
* לדעת רבא: אם הבעל אומר בעל פה תנאי הפוסל את הגט לפני שהסופר כותב את התורף - הגט פסול, ורב ספרא חולק ומכשיר אם חוזר בו בשעת מסירה ולא מזכיר את התנאי.
* לדעת רבי: כל התנאים פוסלים בגט אם כתבו בתוכו ואפילו נתקיים התנאי, ולדעת חכמים: רק תנאים שפוסלים בעל פה פוסלים בכתב.

מספר צפיות: 76

דף פה עמוד א
* המגרש את אשתו ואמר לה שהיא מותרת לכל אדם חוץ ממי שאין קידושין תופסים לו בה מפני שהיא אסורה עליו (כגון אבא שלה, וכל שאר חייבי כריתות) - הגט כשר.
* הגמרא מסתפקת לגבי תשעה מקרים שונים בהם גירש אשה עם שיור מסויים (כגון: חוץ מקידושי קטן, חוץ ממי שעדיין לא נולד, חוץ מבעל אחותה), ונשארת בספק (חוץ מהמקרה הראשון).

דף פה עמוד ב
* חכמים ורבי יהודה נחלקו אם מספיק שנוסח הגט יהיה "הרי את מותרת לכל אדם" או שצריך נוסח נוסף שמבהיר שהיא מתגרשת באמצעות גט זה. (נחלקו אם "ידים שאין מוכיחות הויין ידים").
* "הרי את בת חורין" - אין זה גט, "הרי את לעצמך" - הרי זה גט.
* אמר לעבדו "אין לי עסק בך" - יצא לחירות.
* הגמרא מפרטת דיוקים לשוניים שיש להקפיד עליהם בכתיבת הגט.

מספר צפיות: 83

דף פו עמוד א
* הגמרא מביאה את נוסח גט שחרור לעבד (שתיקן רב יהודה).
* במשנה ובגמרא מובאים סוגים שונים של גיטין שפסולים מדרבנן (במשנה מובא: כתב בכתב ידו ואין עליו עדים, יש עליו עדים ואין בו זמן, יש בו זמן ואין בו אלא עד אחד, והגמרא דנה מדוע לא הוזכרו במשנה גיטין פסולים נוספים).

דף פו עמוד ב
* גט שכתב הסופר וחתם עליו עד אחד - נחלקו רב ושמואל אם כשר לדעת המשנה.
* הגמרא מביאה רשימה ארוכה של אמוראים שפסקו שהלכה כרבי אלעזר בגיטין (ש"עדי מסירה כרתי").
* אביי סובר שאמנם רבי אלעזר מצריך כתיבה לשמה אך הוא לא מצריך נתינה לשמה (ולכן אם התערבבו שני גיטין ששמותיהם שוים - נותן שניהם לזו ושניהם לזו גם לדעת רבי אלעזר).

מספר צפיות: 46

דף פז עמוד א
* במשנה (בסוף העמוד הקודם) מובא שבגט הכתוב בנוסח של "כלל" ניתן לגרש כמה נשים ביחד, אך בגט הכתוב בנוסח של "טופס" יכול רק הזוג האחרון להתגרש - ונחלקו בסוגייתנו רבי יוחנן וריש לקיש מהו "כלל" ומהו "טופס".
* המשנה והגמרא עוסקים בעדים החתומים על שני גיטין הכתובים בשטר אחד זה בצד זה.

דף פז עמוד ב
* אדם לא חותם בשמו של אביו, וגם לא משתמש בשם אביו כסימן עבור חתימתו שלו.
* אם יש ריווח בין נוסח הגט לחתימות העדים - הגט פסול, אך אם מילא ריווח זה בחתימות עדים אחרים אף שהם קרובי משפחה ופסולים לעדות - הגט כשר.
* המשנה מבארת אופנים נוספים בנוגע לחתימות העדים על גט אחד או שני גיטין שבשטר אחד, ומבארת מתי הגט כשר ומתי לא (לדוגמא: אם העדים חתמו בראש הגט ולא בסוף הגט - הגט פסול).

מספר צפיות: 63

דף פח עמוד א
* רב היה חותם מן הצד באיגרת הזמנה לאנשים לדין לפניו.
* לדעת רבי ירמיה: ניתן להכשיר גט שחתם עליו עד אחד רק אם גם הסופר (שכתב את הגט) חתם על הגט.
* לא חרבה ארץ ישראל עד שעבדו בה שבע משפחות של מלכים ממלכי ישראל עבודה-זרה (ירבעם, בעשא, אחאב, יהוא, פקח, מנחם, הושע).
* צדקה עשה הקב"ה עם ישראל שהגלה גלות צדקיהו (כשחרבה ירושלים) בעוד שחכמי גלות יכניה קיימין בבבל כדי שילמדום תורה.

דף פח עמוד ב
* גט מעושה (שנלקח מן הבעל בדרך כפיה כדי שיגרש בו את אשתו) כדין - אם דייני ישראל כפו אותו הגט כשר, אך אם דייני עובדי כוכבים כפו אותו אינו כשר אך נפסלת לכהונה מדרבנן (כדי שלא יקלו בטעות בגט שכפו אותו ישראל לתת).
* גם בחו"ל רשאים ישראל לדון ולכפות את האיש לגרש את אשתו (כי הם עושים את שליחותם של בני ארץ ישראל שנתנו להם רשות לכך).
* לדעת רב אשי: כל קול שיצא על האשה לאחר שנישאת - לא חוששים לו.

מספר צפיות: 77

דף פט עמוד א
* אשה שיצא עליה קול שזינתה - נחלקו התנאים אם נאסרת לכהן.
* במשנה (בעמוד הקודם) נאמר שאם יצא קול (שמועה) בעיר על אשה פנויה שהיא מקודשת לפלוני הרי שחוששים לכך ואסורה להינשא לאחר עד שתקבל ממנו גט - והאמוראים בסוגייתנו מבארים ששמועה בלבד אינה אוסרת אלא רק שמועה מבוססת.
* ישנה מחלוקת אם "מבטלינן קלא".

דף פט עמוד ב
* אמתלא ששובר את הקול - נחלקו האמוראים מתי חוששים לאמתלא.
* לדעת רב אשי: אין חוששים לקול שלא הוחזק בבית דין (שלא בדקו בית דין אחריו).
* אשה נשואה שיצא עליה קול שנתקדשה לאחר קודם נישואיה - לא חוששים לקול זה (והגמרא מכריעה להלכה שהוא הדין לגבי ארוסה שיצא עליה קול שכזה לפני אירוסיה).
* לדעת רב הונא: אשת איש שפשטה ידה וקיבלה קידושין מאחר מקודשת לשני מספק (כי חוששים שקיבלה גירושין מהראשון), ושמואל חולק.
* אשה שיצא עליה קול שקיבלה קידושין מראשון, ובא אחר וקידשה קידושי תורה, ולא נתברר מקור הקול - נחלקו האמוראים אם אפשרי שהשני יגרש והראשון ישא אותה.

מספר צפיות: 66

דף צ עמוד א
* התנאים נחלקו מתי אדם רשאי לגרש את אשתו - לדעת ב"ש: אם מצא בה דבר ערוה, לדעת ב"ה: גם אם מצא בה שאר דבר סרחון (כגון: שהקדיחה תבשילו), לדעת ר"ע: אפילו מצא אחרת נאה הימנה. (ובגמרא מבואר טעם המחלוקת).
* למילה "כי" במקרא יש 4 משמעויות אפשריות: אי (אם/כאשר/אשר), דילמא (שמא), אלא, דהא (שהרי).
* לדעת ב"ה: אם גירש את אשתו אך לא בגלל שמצא בה דבר שלילי - מה שעשה עשוי ומגורשת ולא כופים אותו להחזירה.
* כשם שהדעות במאכל כך דעות בנשים.

דף צ עמוד ב
* אשה הנוהגת בפריצות ברשות הרבים ורוחצת במקום שבני אדם רוחצים - מצוה מן התורה לגרשה.
* כל המגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות.

הדרן עלך מסכת גיטין

© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר