מפעל הדף היומי
תולדות הדף היומי
תולדות מהר"ם שפירא
חשיבות לימוד הדף היומי
כתבות בענייני דף יומי
סיפורים אישיים
סיומי הש"ס
משנה יומית לדף היומי
לוח חודשי ללימוד
כלי עזר ללומד
מילונים - Dictionaries
מילון ארמי-עברי מקוון
ספר הערוך
אוצר לעזי רש"י
ראשי תיבות
מילונים נוספים
חכמים
תולדות חכמים מקוון
תנאים ואמוראים
גאונים וראשונים
אחרונים
מושגים ומונחים
מושגים הלכתיים מקוון
מונחים תלמודיים מקוון
כללים ומונחים תלמודיים
מידות ושיעורים
מחשבון מידות ושיעורים
מידות ושיעורים
מפות
צורת/טקסט הדף
טקסט גמרא מנוקד
טקסט וביאור באנגלית
חיפוש בש"ס
נוסחאות וגירסאות
צמחים ובעלי חיים בדף
תמונות תלת מימד
Animated Talmud Introduction
טבלאות מעקב
תזכורת יומית
שיעורים ברחבי הארץ
מצא חברותא!
שו"ת בנושא הדף היומי
סיום מסכת
הדרכה בלימוד
קביעות בלימוד
שאלות כלליות
סיום מסכת
כללי
סיומים למסכתות
ספרים
שיעורי שמע / וידאו
ספריית שיעורי שמע ווידאו
אתרי שיעורים
קישורים לאתרי דף יומי
ספריה וירטואלית
ספריה וירטואלית
מאגר ספרים
פורום הדף היומי
כניסה
הרשמה
האם אתה משתמש ב"מרגליות הים"?
באופן תדיר
פה ושם
אף פעם לא
לא מכיר
הצבעה
תוצאות
חיפוש מתקדם
פורטל הדף היומי
>
הדף בקצרה
מסכת:
כל המסכתות
ברכות
שבת
עירובין
פסחים
שקלים
יומא
סוכה
ביצה
ראש השנה
תענית
מגילה
מועד קטן
חגיגה
יבמות
כתובות
נדרים
נזיר
סוטה
גיטין
קידושין
בבא קמא
בבא מציעא
בבא בתרא
סנהדרין
מכות
שבועות
עבודה זרה
הוריות
זבחים
מנחות
חולין
בכורות
ערכין
תמורה
כריתות
מעילה
קנים
תמיד
מדות
נידה
מדף:
עד דף:
טקסט חופשי:
•
תמיד דף כט
מספר צפיות: 10
דף כט עמוד א
* המשנה מפרטת את סדר הנחת העצים על גבי המערכה ואת סידור מערכה שניה שהיתה נעשית לצורך הקטורת.
* רבא סובר שהמשנה (שאמרה שפעמים היה על המזבח דשן בשיעור שלוש מאות כור) נקטה לשון גוזמא.
* לדעת רבי אמי מצאנו שדיברה תורה לשון הבאי דיברו נביאים לשון הבאי ודיברו חכמים לשון הבאי.
* רבא מביא דוגמא נוספת שבה נקטה המשנה לשון גוזמא, ושמואל מביא 2 דוגמאות אחרות (וחולק על הדוגמא הנוספת שהביא רבא).
דף כט עמוד ב
* עצי זית וגפן לא כשרים למערכה - לדעת רב פפא: כי יש בהם קשרים שמחמתם העצים לא יבשים לגמרי, לדעת רב אחא בר יעקב: משם ישוב ארץ ישראל.
* הגמרא מקשה על רב אחא בר יעקב מברייתא, ומתרצת.
•
תמיד דף ל
מספר צפיות: 10
דף ל עמוד א
* הגמרא מתארת מקרה של תאנה שלא עושה פירות.
* במערכה הגדולה שעל המזבח היו משאירים ריוח בין עצי המערכה לצד מזרח (כמין חלון) - רב הונא ורב חסדא נחלקו אם הטעם לכך הוא כדי שתהא הרוח מנשבת בה (וכך האש תדלק מהר) או כדי שיהיו מציתין את האליתא משם.
* המשנה הראשונה בפרק שלישי, המתחיל בעמוד זה, עוסקת בפיס השני הנעשה כדי לברר מי הזוכים בשחיטת קרבן התמיד ובעבודות נוספות.
* משנה ב מבארת מהו זמן שחיטת התמיד וכיצד היו יודעים שהגיע זמן השחיטה.
* משנה ג מבארת את סדר הבאת הכבש לתמיד של שחר מלשכת הטלאים.
* משנה ד מפרשת את סדר הוצאת הכלים לעבודת התמיד ואת סדר בדיקת התמיד ממום.
דף ל עמוד ב
* משנה ה מבארת את מקום שחיטת התמיד ומקום הפשטתו.
* משנה ו מפרשת את סדר הכנתם של הזוכים בעבודת דישון מזבח הפנימי והמנורה.
* משנה ז מפרשת את סדר פתיחת שער ההיכל בכל בוקר.
* לא היה שוחט השוחט את קרבן התמיד עד שהוא שומע את קול השער הגדול שנפתח.
* משנה ח מפרטת דברים שהיו עושים במקדש והיו נשמעים ביריחו.
* משנה ט מבארת את סדר דישון מזבח הפנימי וסדר דישון המנורה.
* פרק רביעי, המתחיל בסוף עמוד זה, עוסק בשחיטת התמיד ובהקרבתו.
•
תמיד דף לא
מספר צפיות: 9
דף לא עמוד א
* משנה ב מפרשת את סדר הפשט וניתוח קרבן התמיד, ואת סדר ומקום הדחת הקרביים.
* משנה ג מפרשת את סדר ניתוח האיברים הפנימיים, ואת סדר הילוך הכהנים למזבח עם האיברים שבידיהם.
דף לא עמוד ב
* במשנה (בתחילת הפרק) נאמר שלא היו כופתים את ארבעת רגלי הטלה של קרבן התמיד בעת השחיטה - ונחלקו האמוראים אם הטעם לכך הוא משום בזיון קדשים או משום שמהלך בחוקי העמים.
* הטעם לכך שהשולחנות שהיו מדיחים עליהם את הקרביים והשולחן שהיו נותנים עליו את האיברים היו משל שיש ולא משל כסף או זהב, הוא מפני שכסף או זהב מרתיח ומחמם את האיברים והבשר והם מתקלקלים.
* הגמרא מביאה את המקור לכך שתמיד של שחר נשחט בקרן צפונית מערבית ותמיד של בין הערביים נשחט בקרן מזרחית צפונית.
•
תמיד דף לב
מספר צפיות: 12
דף לב עמוד א
* הגמרא מביאה עשרה דברים ששאל אלכסנדרוס מוקדון את זקני הנגב בענייני חכמה.
* בהמשך העמוד, הגמרא מביאה שאלות פרטיות ששאל אלכסנדרוס מוקדון את זקני הנגב (שאלות הנוגעות להם ולו).
* הגמרא (עד תחילת העמוד הבא) מביאה את המעשה של אלכסנדרוס מוקדון שהלך למדינת אפריקי וחזר משם.
דף לב עמוד ב
* כל העוסק בתורה בלילה - שכינה כנגדו.
* תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם.
* פרק חמישי, המתחיל בעמוד זה, ממשיך לבאר את סדר עבודת הבוקר בבית המקדש.
* מתחילת פרק זה ועד סוף המסכת אין גמרא אלא מובאות רק המשניות.
* משנה א מבארת את סדר התפילה של הכהנים בבוקר (לאחר שהניחו את אברי התמיד על הכבש).
* משנה ב מבארת את הפייס השלישי (מי יזכה בהקטרת הקטורת) והרביעי (מי יעלה את האברים מן הכבש ולמזבח) שנעשו במקדש.
* משנה ג מבארת את סדר הפשטת הבגדים (מהכהנים שלא זכו בפייס) לאחר הפייס.
* משנה ד מבארת את סדר הקטרת הקטורת.
•
תמיד דף לג
מספר צפיות: 23
דף לג עמוד א
* בדף זה אין גמרא, אלא מובאות (מסוף העמוד הקודם) רק משניות של שלושת הפרקים האחרונים של המסכת.
* משנה ה מבארת את מעשיו של מי שזכה להביא את המחתה עם הגחלים למזבח הפנימי שבהיכל בשביל הקטורת.
* משנה ו מבארת 3 דברים שקול המגרפה היה משמש עבורם.
* פרק שישי המובא בעמוד זה ממשיך לתאר את מעשיהם של הכהנים שזכו בכף הקטורת ובמחתת הגחלים.
דף לג עמוד ב
* פרק שביעי מובא בעמוד זה.
* משנה א מבארת מה היו עושים כאשר כהן גדול היה נכנס להשתחוות בהיכל לאחר גמר עבודת התמיד.
* במשנה ב מבוארים ההבדלים שיש בברכת כהנים בין המקדש למדינה.
* משנה ג מבארת מה היו עושים כאשר הכהן הגדול היה רוצה להקטיר את אברי התמיד.
* משנה ד מבארת את השיר שהיו הלוים אומרים במקדש בכל יום.
הדרן עלך מסכת תמיד
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי |
אודות
|
צור קשר
|
הוספת תכנים
|
רשימת תפוצה
|
הקדשה
|
תרומות
|
תנאי שימוש באתר
|
מפת האתר