סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליט תמוז תש"ע21:54קושיות על פירוש שטיינזלץ / ‏בבא רגל
אקדים ואומר - שללא ספק המפעל של פירוש שטיינזלץ אדיר ופורץ דרך,
ואף כפי שכתבו קודמיי "שכב על הגדר" עבור הפירושים המעולים האחרים שבאו בעקבותיו.
מזכיר לחלוטין את מפעלו של הרב פנחס קהתי, שהנגיש את המשנה מקרן זוית לאחרון התלמידים.
זכויותיו בתחום זה רבות לאין ערוך, ולוואי ונזכה להיות בשיפולי גלימתו.

אבל, כמה שאלות/תהיות/קושיות שעלו לי:

(1) למה הפירוש לקח 45 שנה?? הרי לפי השמועות מדובר בצוות ת"ח שעמלו על הפירוש, אז למה זה לקח כל כך הרבה זמן?? שימו לב - פירוש "מתיבתא" שנכתב בקצב של הדף היומי - יסתיים תוך 7 שנים [כרגע הם באמצע], ומדובר גם שם במפעל אדיר (שהרי לא מדובר רק בפירוש בלבד, אלא בעוד מדורים רבים ומגוונים ומעשירים שיש ב"מתיבתא").

(2) האמנם הרב שטיינזלץ כתב את הפירוש או שהוא רק הגה את הרעיון? - שמעתי פעם שמועה שהפירוש נכתב בעקבות שכתוב של קלטות של שיעורים שהוא העביר. האמנם?

(3) שאלת השאלות - מדוע למעשה הפירוש עצמו 'על הפנים' ? כל מה שמסביב, כל המדורים [עיונים, גירסאות, אישים וכו' וכו'], מעולים ממש, אבל הפירוש עצמו - 'על הפנים' לטעמי. הרי כל מי שהתחיל את צעדי לימוד הגמרא בגמרא רגילה, ונתקע בקטע לא ברור בגמרא, ופנה לשטיינזלץ, נתקל בתופעה ש... הופפפ... בפירוש שטיינזלץ יש רק ציטוט של הגמרא ללא הסברים כלל!! ותופעה זו חוזרת על עצמה שוב ושוב, והכרתי רבים נוספים שחשו כך.
האם מדובר רק בתרגום של הגמרא (של המילים הארמיות) או שמא מדובר גם במשהו שאמור להיות פירוש - ובזה לטעמי, נכשל כישלון חרוץ?
כל בר בי רב, שיפתח פירוש שוטנשטיין/מתיבתא ויקרא את הפירוש - יבין ממש את המהלך, ואילו בשטיינזלץ - ממש לא. אמנם יש פיסוק וניקוד ותרגום ושאר המדורים, אבל פירוש - אָין!

(4) ושאלה שיווקית - שאולי מוכיחה מי לבסוף כבש את מדף הספרים: מי קונה היום שטיינזלץ????? הרי כל אחד כמעט ימליץ לבנו/חברו לקנות שוטנשטיין (אם יש לו מספיק כסף...) או מתיבתא ודומיהם, הלא כן? ואם כנים הדברים - אז האם זה מצביע על כך שבשורה התחתונה - שטיינזלץ סיים את תפקידו ההיסטורי (לאחר שרכש כאמור זכויות אדירות)??
ואגב, האם חגיגות סיום כתיבת פירוש שטיינזלץ וכל האירועים וכל הטקסים וכל הנסיונות להחדיר את הפירוש לכל מקום ואפילו להעלות את הפירוש ברשת האינטרנט בכל מיני אתרים (ובכללם - כאן בפורטל הדף היומי) מצביעים על כך שאף הם עצמם מבינים שתם העידן של פירוש שטיינזלץ?

כל קושיותיי הנ"ל חלילה וחס לא באות לגרוע כהוא זה מהזכויות ומהחשיבות האדירה של מפעל שטיינזלץ, ולוואי כאמור שנזכה לעתיד לבוא לאחוז בשיפולי גלימתו.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר