סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עבודה זרהב ע"ביב אלול תש"ע17:52אכן / ‏דוד כוכב
וכך פירש המהרש"א בחידושי אגדות:
"שטבעה יצאה בכל העולם. יש לפרש כמשמעה שמטבע שלה יוצאה בכל העולם שכן דרך המלכים שמטבע שלהם יוצאת עד מקום ממשלתם ופוסל הישנות".
לכן "זו רומי חייבת, שטבעה יצא בכל העולם", כיון שאמרו פה בהמשך העמוד: "דהנך משכי במלכותייהו עד דאתי משיחא", הרי שהגלגול הנוכחי של רומי מגלגל בעולם את ה$.

וכן הפירוש במסכת מגילה דף יד ע"ב
"עדיין שאול קיים, ולא יצא טבעך בעולם".
שעדיין לא השתמשו בשוק במטבעות שהטביע דוד המלך.

ופירוש זה על הנפקא מינה שלו נפסק בשו"ע חו"מ שסט, ב
"שדין המלך דין; והוא שיהא מטבעו יוצא באותם הארצות".
ומקורו ברמב"ם הלכות גזלה ואבדה ה, יח
"אבל אם אין מטבעו יוצא הרי הוא כגזלן".
ופירש בביאור הגר"א:
[ט] והוא כו'. כמ"ש בפ"ק דמגילה עדיין לא יצא כו':

אבל בראשונים השתמשו בביטוי זה כמשמעות הנהוגה היום:
רש"י מסכת ביצה דף כט ע" א:
"לא קא עביד כעובדין דחול - דעדיין לא יצא טבעו של כלי זה למדה".
רש"י מסכת עבודה זרה דף ב ע"ב
טבעה - שמעה.
בית הבחירה למאירי מסכת אבות פתיחה:
"ואחריהם הרב רבי יצחק בר יעקב אלפסי בעל ההלכות והוא מתלמידי ר' נסים ור' חננאל ויצא טבעו הרבה בעולם ונתפרסמה חכמתו הרחבה".

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר