סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עבודה זרהיח ע"אז שבט תשע"א20:44"ביקורת" - מתנה ליאירה, מה זה ביקור? / ‏המכריע
בס"ד. תודה על ההוקרה ועל קבלת האמת ממי שאמרו ללא שים לב למהותו וסגנונו.
אתן לך מתנה לכבוד זה על המילה "ביקור".
נפוץ מאד לומר אצלינו ביקור במובן של לבוא אצל ידיד להתארח ולשהות אצלו מעט, משהו דומה למילה הלועזית "ויזיט".
האמת היא שזה חידוש של בן יהודה, ולצד חידושים נוספים מבית מדרשו שטעה בהם, גם כאן טעה טעות גדולה. אלא הפעם הטעות שלו גרמה וגורמת לנו לבטל באופן קבוע מצות עשה מדאורייתא בגלל אי ההבנה, ללמדך כמה חשוב לדעת את משמעה המדוייק של מילה בלשון הקדש.
בן יהודה הוציא את זה מהפסוק ולבקר בהיכלו, כדרכם של יהודים שרחקו מבית הכנסת בקביעות ובאים אליו רק לויזיט, הבין בן יהודה באופן ספונטני כך את הפסוק לבקר בהיכלו, כלומר מדי פעם קפיצה לאירוח קצר.
האמת שבלה"ק ביקור מופיע או מלשון העברת ביקורת, כמו ביקורת תהיה, בקרו טלה, ועוד, או מלשון השכמה בבוקר. הפירוש האמיתי של הפסוק לבקר בהיכלו הוא לבוא כל בוקר להיכלו. ביקור בלשון ויזיט זה פשוט לא קיים בלה"ק.
כתוצאה מכך נהרסה אצל רובינו מצות ביקור חולים כהלכתה. המצוה היא כמבואר במסכת נדרים ובשולחן ערוך, לבוא אל החולה, להעביר ביקורת מה חסר לו ומה הוא צריך, ולדאוג לצרכיו. וזהו ביקור חולים, ביקורת. אילו בן יהודה לא היה משבש עלינו את המילה הזו, היינו יודעים את משמעותה ומקיימים זאת. בגלל השיבוש הנ"ל נצטייר לנו בטעות ביקור חולה, ויזיט אצלו. ומסתפקים בכך. (לפעמים זה כל מה שחסר לו מאיתנו, ואז המצוה התקיימה כראוי, אבל לפעמים היינו יכולים לנקות לו, לקנות עבורו, להביא לו חומר לתעסוקה וכדומה, ושוכחים מזה בגלל ההטעיה הנ"ל).
שוב תודה על ההתייחסות האצילית למרות הביקורת החריפה. (אתנצל שאני "מחנך בדם", 23 שנים מחנך בני נוער ורגיל לעמוד על המשמר בעניינים עקרוניים, ואתך הסליחה). המכריע.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר