סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

חוליןפז ע"אכב אלול תשע"א12:10יש להעמיד הנוסח הגמרא על חזקתו / ‏יהודי_קדום
ולא לשנות בגופו - כך ידוע לי שנפסק.

זכיתי שהיה לי קשר וחיבור נפשי ממש עם הרב קולודצקי זצוק"ל עד שהייתי מברר אצלו סוגיות בדף היומי. (בשנים תשמ"ג - תשמ"ח לימדתי מתמטיקה ומחשבים לבגרות ב"ישוב" [ישיבת הרב עמיאל]) והנה אני יכול לסמוך על דברי קודשו כשבאחת הפעמים אמר לי בעניין שינוי נוסח הגמרא שהציע אחד הבחורים שיש על כך חרם דר"ג! וכי בעניין שינויי נוסח הגמרא אין לרוב (כתבי יד העתיקים) כח לשנות נוסח אחר ושר"ת חידש גזרה זו.

לכן קשה לי מה שכתב כב' "פה אנו עסוקים בסוגיה אחרת, בתיקון על פי רוב כתבי היד העתיקים."

ועוד אתמהה יותר כשאני קורא בקישור ששלחתני אליו "לא התכנסויות":
"ההלכה קובעת שבספק בנוסח הולכים אחר רוב ספרים."
הלכה זו עניינה רוב ספרים שבהיכל ולא נוסח הגמרא! וטל"ח.

רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך למדתי מהרב קולודצקי זצוק"ל וגם מאתר זה.

עוד כתב כב': "דרכם של רש"י הקדוש (כניכר במקומות רבים) ועוד ראשונים היתה להגיה בגמרא מסברתם"

- מחילה אבל אין זה מדוייק לגבי רש"י הקדוש !!! רש"י הקדוש הגיה במסכת זבחים בלבד וכל השאר היו אלה תלמידיו שהגיהו על פי פירושיו והגהותיו (רש"י הקדוש הגיה תמיד בפירושים אבל לא בספרים)

בטוח אני שכב' מסתמך על דעת תורה, שלצערי הרב איני יודעה, האומרת שמותר לנו בנוסחי הגמרא "...בתיקון על פי רוב כתבי היד העתיקים"

ועוד שתי הערות:
1. דברים אלה שכתב כב' ידעתים ומטעמים מובנים לא הבאתים.
(למרות שכותרת התגובה לדברי הראשונים הייתה "כלך לך אצל..." ).
2. וכי גדולים אנו מספיק כדי לקבוע ששינוי נוסח זה שנעשה כאן אין לו ולא יכולה ליהיות לו השפעה על פסק הלכה כלשהו?

גמר חתימה טובה

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר