להלן ליקטתי מבחר של מילים/מונחים בולטים המופיעים בירושלמי - מתוך: זכריה פרנקל, מבוא הירושלמי, פרק שני:
אהן: ההוא, זה.
את אמר: עיקרו אתאמר והוא תיבה אחת (וכן בבלי איתמר עיקרו אתאמר, וגם בירושלמי נמצא איתמר), ומצינו לפעמים אתאמר בתיבה אחת.
בדא: פתרונו אמר או סבר.
באיזה צד: הוא כמו בבבלי כיצד.
דלמא: מעשה, עובדא. והוא כעין קריאה לעורר הקורא: סיפור!
הדא דאמר ... אבל ... : הוא כמו בבבלי לא שנו אלא.
והא דרבה מנה: והוא גדול ממנה כלומר הסברא נותנת להיפך, וזה בעצמו פתרון תיבת אדרבא בבבלי.
ולכן: הוא כמו ואי לא כן.
חייליה דפלוני: ראיית פלוני. ובא במקומות אין מספר.
כיי: עיקרו כי האי ונתחברו הב' תיבות ונבלע היו"ד והה"א, והאל"ף נשתנה ליו"ד כמשפטו לפני יו"ד.
כל עמא: הוא כמו בבבלי כולי עלמא.
לא הכל ממנו: פי' אין הכל תלוי ממנו כלומר מדעתו או מדיבורו והוא כמו בבבלי לאו כל כמיניה (וגם שם פירושו לא כאילו הכל מיניה).
לשעבר, לבא: הוא כמו בבבלי בדיעבד לכתחילה. ובא במקומות אין מספר כאן לשעבר כאן לבא.
עד כדון: עד עתה, עד כאן.
על אתר: בבבלי לאלתר אך בבבלי נתחברו הב' תיבות.
תיי: הוא כמו אתיא בבבלי, והאל"ף נפלה בראש התיבה כדרכה בירושלמי, והאל"ף אחר יו"ד נשתנית ליו"ד.
תפתר: הוא כמו תריץ בבבלי ובירושלמי לא נמצא כלל תריץ.
אלא כפלוני אלא כפלוני: פי' איבעית אימא כפלוני איבעית אימא כפלוני.
אתא חמי: בא ראה, והוא להעיר שיש תמיהא בדבר.
בפירוש שמעת מן פלוני או מן שיטתיה: בבבלי הסגנון בענין זה "בפירוש שמיע לך או מכללא".
פלוני בשם פלוני: במקום שאמר חכם בשם חכם חסר תיבת אמר לפני האומר הראשון ולפני בעל המאמר עצמו בא תיבת בשם או משום.
פלוני ופלוני פלוני אמר פלוני אמר: דרך הירושלמי להציג בראש הפלוגתא שמות החולקים ואח"כ מביא דברי האומר זה המאמר ודברי האומר זה המאמר.
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום