סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

זבחיםקיח ע"בד אדר ב תשע"א00:02בגמרא לא כתוב ששילה צמודה לגבול בנימין, / ‏איתן
להיפך, רב יוסף טוען שאיך ייתכן לומר שהשכינה שרתה בבנימין הרי שילה רחוקה מבנימין, ועל כך התשובה "רצועה..." בדומה ל"רצועה" שעליה המזבח בירושלים בנוי (אגב, לא כל המזבח, רק הכבש, לכן לא היה יסוד בדרום המזבח, ע' דף נ"ג סוף ע"ב), אך רצועה ארוכה ורחבה הרבה יותר. מסתבר שהיתה זו רצועה פורמלית בלבד, כדי לקיים את הפסוק, אך ללא דרישות קרקעיות של ממש בשטח.

קראתי קטעים נרחבים מתוך המאמר. אני מצטרף לפרופ' אליצור. אין לי תשובה לשאלותיך מדוע בפילגש בגבעה התאספו למצפה ובית ה' היה בבית א-ל, כמו גם לשאר שאלותיך (למשל מדוע לא מוזכר ששמואל הגיע לנוב, ועוד ועוד), ניתן גם להוסיף מקרה דומה – מקדש ה' שבשכם, בסוף ימי יהושע, ביהושע כ"ד כ"ו, ועם כל זה – ההסבר שהיצעת להזיז את שילה ממקומה לא נראה לי, בפרט שכאמור מהגמרא שלנו לא משמע כך.
אבל אציע לך שתי השערות:
א) אישוש ארכיאולוגי למיקום המקובל: החוקר זאב ארליך מעפרה (ז'אבו) אמר לעצמו כך: אם קדשים קלים נאכלים בכל הרואה – אזי בהחלט יכול להיות מצב, שנציג חבורה החוזר בחושך עם כבש הפסח לחפש את חבורתו בתוך ההמון – עלול בשוגג לצאת מהשטח המותר באכילה, ואז כבש הפסח נפסל ביוצא. אי לכך מסתבר שבית הדין יבנה קיר אבנים כלשהו בגבול השטח המותר כדי למנוע תקלות כאלו. אמנם זה נשמע דמיוני, אך הוא הלך בתוואי של "כל הרואה" סביב הזיהוי המקובל של משכן שילה, ומצא שם קטעי קיר, בגובה ברך אדם, קטעי קיר שאין להם כל הסבר בשטח, וההסבר הנ"ל הוא השערה מסתברת. (שמעתי ישירות מז'אבו. הוא גם פירסם זאת אך איני יודע היכן).
ב) לגבי היותה של הרמה בהר אפרים עיר לויים. שמעתי השערה, כי היות וחלק מהערים שקיבל שבט לוי היו עם הכנעני היושב בתוכם, (גזר שבאפרים, תענך במנשה, רחוב בנחלת אשר, ואולי גם נהלל בנחלת זבולון, השווה יהושע כ"א כ"א- כ"ה – ל' – ל"ה מול שופטים א' כ"ט - כ"ז - ל"א – ל'), מה שכמובן מנע מבני לוי לשבת בהן – לכן הם נאלצו לחפש נחלה אחרת, וייתכן שרמה, אולי ארץ צוף כולה, היתה חלק מיער אפרים המוזכר ביהושע, שטח ששבט אפרים עוד לא נחל בפועל ונתפס ויושב על ידי שבט לוי.

קראתי גם את הערתך לדף קיב (הפעם ללא הקובץ שצורף שם) ואני מוחה נמרצות על הביטוי "רשי טעה בהבנת הגמרא" "המאירי מבוסס על הבנה מוטעית". זכותך להציע פרושים אחרים מהראשונים, רצוי להוסיף משהו כמו "במחילת כבוד תורתם", רצוי עוד יותר גם להתכוון לכך, אבל בשום פנים ואופן אסור לכתוב או אף לחשוב בסגנון שכתבת. נראה לך שרשי והמאירי הם חברים שלך?!
אני מקווה שזו פליטת קולמוס בלבד.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר