var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4383;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4383","0","אידרי","11/10/10 23:55","ג חשון","תשע"א","23:55","דוד כוכב","מה משמעות המילים אידרי ודרום?

על כך כאן.","125","","4955","True","True","False","","987","95.86.103.51","0","0","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4386","4383","דברי נבואה דבריך","12/10/10 10:20","ד חשון","תשע"א","10:20","Almuaddib","הפועל "שוור" (וכן "שואר"), משמעותו אמנם קפץ, אך יותר לכיוון "דילג". זוכר את השד הורמין בר לילית, שדילג בין הגשרים של נהר רוגנג בבבל? "ושואר מהאי להאי..." (ב"ב עג).

אלא שבארמית, כמו בשפות רבות אחרות, יתכן ויהיו מלים נרדפות, מלים שמשמעותן דומה וכו'. אין שום קושי בכך שהגמרא משתמשת בפועל אחד ולא באחר.


לגבי פירושך את האטימולוגיה של המלה "דרום", אתמהה עוד: השורש של רום הוא רו"ם, ולפי דבריך, קשה לי מאד מהיכן הגיעה האות ד' לתחילת המלה.","107","","4954","True","True","False","","175","212.25.82.194","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4389","4386","לגבי משמעות קפיצה","12/10/10 13:20","ד חשון","תשע"א","13:20","דוד כוכב","רש"י עצמו בעמודנו, למרות שבתחילה פירש משמעות של קפיצה, הוא חזר ואמר שלמילה ולשורשהּ משמעות של נשיאה.

לגבי האות ד' של דרום - ומניין האות ד' של 'דרי' (דרי טונא)?
עכשיו אני רואה שבראשונים פירשו משמעות דו-מילית דר-רום.","125","","4954","True","True","False","","123","95.86.103.51","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4394","4389","אז ככה:","12/10/10 16:10","ד חשון","תשע"א","16:10","Almuaddib","בפועל "דרי", האות ד' היא האות הראשונה בשורש. וראה עשרות רבות של דוגמאות של הפועל לכל אורך התלמודים והספרות המדרשית, "רגילת דדרית ...".

הפרשנות המחלקת דרום להלחם של שתי מלים דר-רום, אינה הסבר לשוני אלא דרשנות, בדומה למפורסמת הימנה, המסבירה את המלה "שמים" בתור "שם מים", וקל לראות שאין בכך הסבר בלשנו, אלא דרשנות בעלמא.","107","","4954","True","True","False","","130","212.25.82.194","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4398","4394","ובכן","12/10/10 23:13","ד חשון","תשע"א","23:13","דוד כוכב","לא התייחסת לטענה שהמילה דרום היא משורש דרי המוכר לנו מהארמית.","125","","4954","True","True","False","","95","95.86.103.51","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4403","4398","גם טענה זו לא מצאה סימוכין","13/10/10 04:48","ה חשון","תשע"א","04:48","Almuaddib","וכפי ששאלנו מעל מהיכן נוספה האות ד', כאן נשאל מי הביא את האות מ' לסוף המלה.

שאלה נוספת תהיה לגבי העדרות מופע נוסף של שורש זה בעברית. בארמית, השורש דר"י מוכר, על שתי משמעויותיו הידועות (נשא, כפי שהוזכר לעיל, וזרה, כמו בזריית המוץ).
המלה דרום מופיעה כבר בתורה ("ים ודרום ירשה", למשל), ונדרשת הוכחה כבדת משקל כדי לאשש טענה כי זו מלה ארמית, או משורש ארמי, ולא מלה עברית, או מלה זרה שחדרה לעברית כמות שהיא.

אגב, האם יכול אתה לזהות מהו שורש המלה "דרום"?","107","","4953","True","True","False","","152","87.70.190.132","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4404","4403","שלום","13/10/10 08:49","ה חשון","תשע"א","08:49","דוד כוכב","מי הביא את האות מ' בדרום?
כך הוא במילה שלום משורש שָׁלוּ (כָּל בֹּגְדֵי בָגֶד ירמיהו יב, א, שלוה, שילה).
כך יתכן דרום משורש דרו או דרי.

המילה דרום נמצאת רק פעם אחת בתורה, בברכות משה, כך שיתכנו צורות מיוחדות כמצוי בשירות פיוטיות (כמו ישורון במקום ישראל, שם). ומשם לקח יחזקאל, כמעט בלבד.

באשר ללשון ארמי, כך מצאנו שם באותן הברכות וַיֵּתֵא רָאשֵׁי עָם (דברים לג, כא).
וכן על פי הפירוש שהביא הרמב"ן ובחזקוני ודעת זקנים ועוד:
"ויהי מתיו מספר - באותו מספר שיעברו שם בו ישובו שלא יפקד איש מהם".
כלומר שגם מתיו הוא מהשורש הארמי אתא - בא.","125","","4953","True","True","False","","117","95.86.103.51","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4405","4404","שלום - זו לא ראיה לטענתך","13/10/10 10:40","ה חשון","תשע"א","10:40","Almuaddib","המלה שלום מבוססת על שורש שמי ותיק ומצוי - של"ם. ניתן למצוא אותה בארמית, בערבית, וכן בלשונות המתות מאותה המשפחה.

שלום, כמו סלאם, כמו שלמא - שורשם של"ם. האות מ' היא חלק מהשורש.


השורש של"י (שלוה, שלו, ישליו וכו')הוא שורש אחר, ומשמעותו ידועה. שוב, גם כאשר יש שני שורשים שונים עם משמעות קרובה, אין צורך לסרסם ולאחדם לשורש אחד. השלווה במקומה, והשלום במקומו. שלום ושלווה, השקט ובטח.


באשר ל"ויתא ראשי עם", הרי שהפועל הזה קיים, וכלל אינני בטוח שמדובר דוקא בשורש ארמי. מדובר, לענ"ד, בשורש שמי משותף, את"י. צורתו בארמית "אתא", בעברית "אתה" (כמו ב"אתיתי לחננך", או "ויאתיו כל לעבדך") ובערבית أَتَى.

פעלים משורש זה מופיעים בכמה וכמה מקורות במקרא, ונלע"ד כי מדובר בשורש משותף, לא במלה ארמית שחדרה.
לגבי פירוש הרמב"ן שהבאת, אין צריך לומר שהוא יוצא דופן, וכדאי להשוות לביטוי "מתי מספר" בתהילים, למשל. כדאי לעין בראב"ע על אתר, וכן בתרגום אונקלוס לביטוי "מתיו מספר".","107","","4953","True","True","False","","271","212.25.82.194","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4408","4405","עוד דוגמה","13/10/10 12:21","ה חשון","תשע"א","12:21","דוד כוכב","תְהוֹם משורש תֹהוּ.

גם אפשר שנתבקשה מילה במשקל צפוֹן, שבה אמנם האות נ' היא מהשורש. וכנ"ל שבשירה יש הרבה יחודיות. כגון מי כּמוכה דגוש בדחיק אחר חיריק ומסתיים באות ה', ועוד רבים.","125","","4953","True","True","False","","101","95.86.103.51","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב",""),new Message("4409","4408","שורש "תהום" אינו "תהו".","13/10/10 13:07","ה חשון","תשע"א","13:07","Almuaddib","כדאי לפתוח מילון כדי לראות את מקורן של מלים.

מדובר, שוב, בשני שורשים שונים. תהו - לעצמו, ותהום - ששורשו תה"ם. גם כאן, האות מ' שורשית ולא סיומת מודבקת כהצעתך.","107","","4953","True","True","False","","145","212.25.82.194","0","4383","עבודה זרה|נט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);