|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
ועשו ארון עצי שטים – שיטת היאור
"בשלמא ארון תשעה דכתיב ועשו ארון עצי שטים אמתים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קומתו. אלא כפורת טפח מנלן? דתני רבי חנינא: כל הכלים שעשה משה נתנה בהן תורה מדת ארכן ומדת רחבן ומדת קומתן. כפורת מדת ארכה ומדת רחבה נתנה, מדת קומתה לא נתנה. צא ולמד מפחות שבכלים, שנאמר: ועשית לו מסגרת טפח סביב, מה להלן טפח אף כאן טפח" (סוכה, ה ע"א).פירוש: בִּשְׁלָמָא [נניח] אָרוֹן תִּשְׁעָה טפחים, דִּכְתִיב [שנאמר]: "וְעָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קמָתוֹ" (שמות כה, י), ומספר הטפחים באמה וחצי הוא תשעה. אֶלָּא שעוביה של כַּפּוֹרֶת טֶפַח, מְנָלָן [מנין לנו]? והלא לא נתפרש הדבר בכתוב! דְּתָנֵי [ששנה] ר' חֲנִינָא: כָּל הַכֵּלִים שֶׁעָשָׂה משֶׁה במשכן נָתְנָה בָּהֶן התּוֹרָה מִדַּת אָרְכָּן וּמִדַּת רָחְבָּן וּמִדַּת קוֹמָתָן, ואילו בְּכַפּוֹרֶת, מִדַּת אָרְכָּהּ וּמִדַּת רָחְבָּהּ נָתְנָה התורה, ואילו מִדַּת קוֹמָתָהּ לֹא נָתְנָה. ומשיבים: צֵא וּלְמַד מִפָּחוֹת שֶׁבַּכֵּלִים, מן השיעור הקטן ביותר שנאמר באחד מכלי המשכן, שֶׁנֶּאֱמַר בשולחן הפנים: "וְעָשִׂיתָ לוֹ מִסְגֶּרֶת טפַח סָבִיב" (שמות כה, כה), מַה לְּהַלָּן במסגרת השלחן, שיעורה טֶפַח אַף כָּאן שיעור עובי הכפורת טֶפַח (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
שיטת היאור
שיטת היאור היא עץ בר באפריקה, המזרח התיכון ובתת היבשת ההודית. כיום היא מין פולש בעייתי באוסטרליה. העץ נקרא על שם הנילוס משום שתחום תפוצתו המוכר ביותר הוא לאורך הנילוס. עצי שיטת היאור בגובה 5 – 20 מ' בעלי נוף כדורי צפוף. הגזע והענפים בדרך כלל בגוון כהה עד שחור. קליפת העץ סדוקה ודרך הסדקים מופרש שרף גומי אדמדם באיכות ירודה. העצה שלה קשה, גוונה אדום והיא מתמרקת היטב. היא משמשת לבנייה, לחרושת עץ, לבעירה ולתעשיית הפחם. מגזע העץ ניתן להפיק לוחות שאורכם עד 3 מ'. זה העץ המקומי היחיד שהתאים לבניית ספינות המסוגלות לשוט בנילוס. תמשיחי קיר עתיקים מעידים על כך שהרבו לנצל את שיטת היאור במצרים ובסודן וכנראה הכינו ממנה את כלי המשכן. תרגום השבעים התכוון כנראה לשיטת היאור כשתרגם "עצי שטים עמדים" עץ שאינו מתקלקל (עץ עמיד). הסבר זה קשה לאור העובדה שציווי זה נאמר לגבי הקרשים העשויים מעצת השיטה המלבינה שאינה עמידה.
שיטה מלבינה
השיטה המלבינה היא השיטה האפריקאית הגדולה ביותר וגובהה מגיע ל – 30 מ' (תמונות 5-8). הגזע בדרך כלל יחיד וקוטרו עד 2 מ' ואף 6 מ'. א. אהרונסון דיווח על עץ שיטה מלבינה שגדלה ליד יבנה שהקיפו הגיע ל – 8 מ'. העצה בהירה וקלה וצפיפותה, לאחר ייבוש באוויר, 0.56 גרם לסמ"ק. תכונה זו חשובה כאשר מדובר בקורות שיש לשאתן על פני מרחקים גדולים (על משקל הקרשים ראו בהמשך). העצה משמשת בנגרות בניין ובחרושת עץ משום שהיא קלה לעיבוד אך קיימים בה כמה חסרונות. היא מותקפת על ידי נוברי עץ, קשה למירוק והקרשים נוטים להתפתל לאחר הניסור אפילו לאחר ייבוש קפדני. ייתכן והצורך בקורות ארוכות הכתיב את השימוש בה, למרות חסרונותיה, והחיבור בעזרת הבריחים מנע את התפתלותן. י. פליקס הוסיף יתרון נוסף ולדעתו עצת השיטה המלבינה אינה נסדקת ואינה משנה את נפחה בעקבות מחזורי הרטבה וייבוש הנובעים מגשם וטל. העובדה שנפח הקרשים איננו משתנה הייתה חשובה לצורך שילוב הקרשים זה בזה ונעיצתם באדנים. על פי ניסיונו של י. פליקס תכונות אלו אינן קיימות במיני השיטה האחרים. משקל הקרשים
מתוך הכתובים אנו לומדים שעל כל עגלה מתוך ארבע העגלות שנשאו את הקרשים היו 12 קרשים שאורכם 10 אמות ורוחבם אמה וחצי. על מנת לפשט את החישוב נניח שאורך אמה הוא כ – 0.5 מ'. בחישוב נפח כל קרש נקבל 2.8125 מ"ק. נפח כל הקרשים המונחים על עגלה אחת (12 קרשים) הוא 33.75 מ"ק. על מנת לחשב את משקל הקרשים על עגלה אחת עלינו לדעת מהי צפיפות (משקל סגולי) של עצת השיטה. י. פליקס חישב ומצא שצפיפות עצת שיטה מלבינה יבשה היא 0.52 גרם לסמ"ק (על פי מ. כסלו הצפיפות 0.56) ואילו צפיפות עצת שיטת הנגב היא למעלה מ – 0.80 גרם לסמ"ק.
תמונה 9. שיטה מלבינה - שורשי העץ משתרעים למרחק רב ואולי שימשו כבריחים במשכן.
|
תמונה 11. שיטה סוככנית | תמונה 12. שיטה סלילנית צילם: עמרם אשל |
תמונה 13. שיטת הנגב צילם: אמנון ליבנה |
תמונה 14. שיטת הנגב צילם: אמנון ליבנה |
במדרש (6) אנו מוצאים דיון בשאלה מנין היו לבני ישראל במדבר עצי שיטים גדולים שמהם ניתן היה להפיק קרשים באורך עשר אמות ולפי לוי אפילו באורך שלושים ושתים אמות עבור הבריח התיכון. על פי אחת הדעות עצים אלו הובאו על ידי יעקב אבינו מבאר שבע: "ויסע ישראל וכל אשר לו ויבא בארה שבע, להיכן הלך? אמר רב נחמן: שהלך לקוץ ארזים שנטע אברהם זקינו בבאר שבע וכו'". רבי לוי מציג דעה שונה: "... ממגדל צבעיא קצצום והביאום עמהם למצרים ולא נמצא בהם לא קשר ולא פקע". בהמשך המדרש מסופר: "אעין דשטים הוה במגדלא והיו נוהגים בהם איסור משום קדושת הארון, אתון ושאלון לרבי חנינא חבריהון ורבנן, אמר להם אל תשנו ממנהג אבותיכם". על פי הירושלמי (תענית, פ"א סד טור ג /ה"ו) "מגדלא" הוא מגדל צבעייא: "אעין דשיטין הוון במגדל צבעייא אתון ושאלון לרבי חנניה חברהון דרבנן מהו מיעבד בהון עבידא אמר להן מכיון שנהגו אבותיכם בהם באיסור אל תשנו מנהג אבותיכם נוחי נפש" (7). מוצאים אנו בעזרת שני מקורות אלו (המדרש והירושלמי)שמקור השיטים לבניית המשכן היה במגדל צבעייא. מיקומו המדויק של אתר זה נתון למחלוקת. יש הסוברים שהוא סמוך לטבריה ויש המצביעים על צפון הגלעד. זאב ח. ארליך (ז'אבו) מעפרה כתב בעלון לפרשת חקת (ראה כאן) כי בסמוך למקום המזוהה כ"מגדל צבעייא" בגלעד נמצא עד היום כפר קטן בשם "סמט", צורת השם "שיטה" בערבית המדוברת (8). הוא מצא כי ממערב לכפר פזורים עצי שיטה מלבינה גבוהים בעלי גזע עבה על פני שטח נרחב ואולי הם שרידי "שמורת טבע" קדומה שעליה שמר רבי חנניה. בין כך ובין כך מדובר באזורים שאינם מדבריים שבהם גדלה רק השיטה המלבינה.
לאור כך שאזור תפוצתה של השיטה המלבינה איננו מוגבל דווקא למדבר אלא כולל גם אזורים לחים ופוריים מובן מדוע היא נמנתה על ידי ישעיהו בין העצים שיפריחו את המדבר. קשה להניח שמינים הגדלים באופן קבוע במדבר יסמלו תקופת פריחה יוצאת דופן.
השיטה המלבינה, שיטת הנילוס, שיטת סנגל ומינים נוספים מפרישים שרף שניתן להשתמש בו למטרות שונות. ניתן לזרז את הפרשת השרף בעזרת חריצת הגזע. הארצות בהן גדלים עצים אלו (בעיקר סנגל וצ'אד) מייצאות את השרף המשמש כדבק ונקרא "גומי ערבי". מקור השם גומי הוא במילה המצרית "קומי" כלומר שרף השיטה. השם עבר ליוונית kommeos וללשונות אירופאיות נוספות. בספרות חז"ל אנו מוצאים את ה"קומוס" או "קומא" בארמית. חומר זה יחד עם קנקנתום (גופרת-נחושת) שימש להכנת דיו. "הכותב שתי אותיות בהעלם אחד חייב. כתב בדיו בסם בסיקרא בקומוס ובקנקנתום ובכל דבר שהוא רושם וכו'" (שבת, פי"ב מ"ד). מפרש שם רע"ב: "קומוס - מין עפר וצבעו שחור. פ"א שרף אילן גומא בלע"ז". עד היום משמש הגומי הערבי להדבקת פיגמנטים לנייר. לאחר ששרף השיטה מתייבש הוא מתקשה ולכן ניתן היה להשתמש בו כדבק היפוקסי על מנת לסתום נקבים בכלים שונים: "המור והקומוס, בין בכוס בין בצלוחית בין בתמחוי בין בקערה, בין מתוכן בין מאחוריהן בין מבית האומן בין מבית בעל הבית, בין מלמטה בין מצדדין הרי אלו חוצצין". (9) מתוספתא זו אנו לומדים על הדמיון בתכונות שרף המור והשיטה ואכן ניתן היה לזייף את שרף המור היקר בשרף השיטה. מוצאים בספרא (ויקרא, פכ"ב ז') (10) רשימה של זיופים שאינם ניתנים לאבחנה וביניהם חלב חמור בקטף או קימוס במור. מפרש שם הראב"ד: "קומוס במור מיני שרפים הם אלא שהמור יש בו חשיבות יותר משאר שרפים והוא ממין ידוע".
על פי דיוסקורידס שרף עצי השיטה שימש גם כתרופה ולכן ליקטו אותו הרופאים. ייתכן והתרופה "אקיקא" המוזכרת בגמרא בגיטין (סט ע,ב) היא ה – Acacia. שרף בשם "קומא אלכסנדריא" היה מרכיב ב"כוס עקרין" הגורם לעקרות: "וכוס עקרין. מאי כוס עקרין? אמר רבי יוחנן: לייתי מתקל זוזא קומא אלכסנדריא, ומתקל זוזא גביא גילא, ומתקל זוזא כורכמא רישקא, ולישחקינהו בהדי הדדי" (שבת, קי ע"א). מפרש רש"י: "קומא אלכסנדריא - שרף אילנות של אלכסנדריא". מעניין לציין ששרף השיטים היה מרכיב בתערובת שהוספגה במוך ושימשה כאמצעי מניעה שתואר בפפירוס (11) Ebers. השפעת השרף הייתה בחסימה פיסית של תאי הזרע אך גם בהשפעה כימית שנבעה מתכולה גבוהה של חומצה לקטית. שימוש נוסף שיש לשיטים הוא הפקת טאנין מהתרמילים והעלים לצורך עיבוד עורות.
(1) בבא בתרא, פ ע"ב, תענית כה ע"ב, ירושלמי כתובת סוף פ"ז, ילקוט שמעוני, ישעיהו, רמז תנ.
(2) שמות רבה (וילנא) פרשת וארא פרשה ו' ה'.
(3) שמות רבה (וילנא) פרשת תרומה פרשה ל"ה ב'.
(4) הרשב"ם (בבא בתרא, פ ע"ב) מפרש: "תורניתא - פי"ן, כל שמות הללו הם היו בקיאים בהם". פי"ן הוא אורן.
(5) מדרש הגדול, שמות, תרומה כה י', מהדורת מרגליות עמ' תקע"ה.
(6) בראשית רבה (וילנא) פרשת ויגש פרשה צד סימן ד.
(7) פירוש: עצי שיטים היו במגדל צבעייה. באו ושאלו את רבי חנינה האם מותר להשתמש בהם? אמר להם: מכיוון שאבותיכם נהגו בהם איסור אל תשנו ממנהג אבותיכם נוחי נפש.
(8) עמק האלה נקרא על שם עצי האלה הגדלים בו ומקור השם הערבי ואדי א-סמט הוא בחורשות השיטה המלבינה הפזורות בו.
(9) תוספתא, מקוואות (צוקרמאנדל) פ"ו הלכה ט"ז.
(10) מהדורת ווייס.
(11) פפירוס זה עסק בנושאים רפואיים ותוארך לשנת 1550 לפנה"ס.
מ. כסלו, 'לזיהוי עצי המשכן', בד"ד 28, תשע"ד, עמ' 98-111.
מ. כסלו, 'שני מיני שיטה שימשו לבניית המשכן וכליו', דף שבועי פרשת תצוה, תשע"ד מספר 1055, בהוצאת המרכז ללימודי יסוד ביהדות, אוניברסיטת בר אילן.
ז. עמר, צמחי המקרא, ירושלים 2012, הוצאת ראובן מס (עמ' 151-152).
י. פליקס, עצי בשמים יער ונוי – צמחי התנ"ך וחז"ל, ירושלים 1997, הוצאת ראובן מס (עמ' 236-242).
באתר "צמח השדה": "שיטה מלבינה", "שיטה סוככנית", "שיטה סלילנית", "שיטת הנגב"
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
כתב: ד"ר משה רענן. © כל הזכויות שמורות
הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.