סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


אביי ורבא, מציאות ודמיון

גיטין לד ע"א


"בגלוי דעתא בגיטא קמיפלגי, דאביי סבר: גלוי דעתא בגיטא לאו מלתא היא, ורבא סבר: גלוי דעתא בגיטא מילתא היא".

אביי לשיטתו שנצרכת מציאות מוחשית. ורבא לשיטתו שדי בפוטנציאל הגלום בדמיון.
בשיטתם זו נחלקו בכמה מקומות והלכה כאביי, כמבואר:
במסכת ברכות מח ע"א, ובמסכת כריתות ז ע"א.

יש מחלוקות דומות בין אביי ורבא אך בהן הלכה כרבא, אם צריך להשוות בין דברים על פי הדמיון המוחשי או על פי הדמיון המשמעותי, ומבואר במסכת שבת עב ע"ב.
 

תגובות

  1. כא אדר א תשפ"ב 00:55 הטענה שאביי בפועל ורבא בכוח נכונה בישל"מ ובגילוי דעת בגט אבל לא בעד זומם למפרע | ישראל שווץ

    בסנהדרין כז מבואר שדווקא אביי הולך עם הבכוח ועד זומם נפסל למפרע ורבא עם הבפועל שרק מכאן ולהבא הוא נפסל. לכאורה בדיוק הפוך ממחלוקתם ביאוש שלא מדעת. אהבתי מאוד את החיבור של הרב לגמרא בברכות לשמי קורה או לשמיים אך איך נפרנס את מחלוקתם בסנהדרין?
  2. כא אדר א תשפ"ב 15:14 גם בדין עד זומם למפרע אביי ורבא לשיטתם | דוד כוכב

    בעיקרון סוגיית עד זומם למפרע (ב"ק עב: סנהדרין כא.) אינה קשורה לבכח ובפועל, שהרי לכו"ע אינו נפסל עד שהעיד בפועל מתוך רשעותו, והיותו רשע זה הגורם לפסול. המחלוקת היא רק אם יש צורך גם בהזמה לצורך הפסילה. כך שאביי לשיטתו שמציאותו כרשע פוסלת בלי להתחשב בגורמים חיצונים שאינם מוחשיים בקשר לפסול. את רבא אפשר להסביר שההיתר אינו מסברת בכח, אלא מסיבה אחרת, לא מבעיא לדעת איכא דאמרי דטעמא דרבא משום פסידא דלקוחות, אלא גם ללישנא קמא דחידוש הוא, שהרי התורה הצריכה שתהיה הזמה. אך אפשר גם לפרש שרבא התיר דוקא משום סברת בכח, שהרי לכאורה מיד כשהעיד שקר העד נעשה רשע שהרי ניתן להזימו, ולמה אם כן אינו נפסל אם התבררה רשעותו רק בהכחשה? אם משום שאין מאמינים לעדים המכחישים - הרי שמאותה סיבה גם לא היה לנו להאמין לעדים המזימים! אלא מכאן שההזמה עצמה היא הפוסלת ולא העדות. ולאביי הסברות פשוטות בלי חשבונות של עתיד. התורה פסלה רשע, והמעיד שקר הוא רשע, כיצד יודעים אנו שהעיד שקר? - התורה האמינה למזימים ולא למכחישים.
  3. ל סיון תשפ"ג 11:32 המוזר יותר בעיני | עלי

    שכל אחד משני האמוראים מביא כסיוע והוכחה לשיטתו מאורע ולא מסורת עתיקה ( אביי מביא את דעת שמואל אך גם זו לא מסורת עתיקה ), כאילו שלא היתה שום מסורת הלכית ברורה בעניין וכאילו שהתנאים כלל לא דנו בסוגיה זו. האמנם ?

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר