סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

הא נמי אכלה [זו גם כן אוכלת], שעד שאינו בועל אותה ראוי הוא להאכילה בתרומה. ודוחים: ממאי [ממה, מניין] מסיק אתה דברים אלה? דלמא [שמא] עד כאן לא שמענו כי קאמרי [אמרו] ר' אלעזר ור' שמעון התם [שם] אלא באותם כהנים שיש לו להאכיל במקום אחר, שהרי אם נושא אשה כשרה הוא מאכילה בתרומה. אבל הכא [כאן] בפצוע דכא שאין לו להאכיל במקום אחר, שהרי אסור לו לשאת אשה מקהל ה' — לא.

וכי תימא: הכא נמי [ואם תאמר כאן גם כן] יש לו להאכיל על כל פנים בבת גרים, שכיון שאינה מקהל ישראל רשאי פצוע דכא לשאתה, ואולם הא מיבעיא בעי ליה [והרי שאל אותה] ר' יוחנן מר' אושעיא ולא פשיט ליה [פתר לו] אם פצוע דכא כהן שנשא בת גרים מאכילה בתרומה. ואם כן יש לחלק בין פצוע דכא לשאר כהנים המקדשים נשים הנפסלות בביאתם.

איתמר [נאמר] בפתרון הבעיה בענין פצוע דכא כהן, אביי אמר: יכול הוא להאכיל את ארוסתו, הואיל ויש אופן שמאכילה כשלא ידעה. שכהן שהיה נשוי לאשה בכשרות, ונעשה פצוע דכא, אם לא ידעה (לא בא עליה) מאז (שאם בא עליה הריהו פוסל אותה כחללה) — ממשיכה היא לאכול בתרומה כאשתו.

רבא אמר שאוכלת מטעם אחר: הואיל וכהן זה מאכיל על כל פנים בעבדיו ושפחותיו הכנענים. וכיון שיש לו כוח להאכיל אחרים, שהרי עבדיו אוכלים בתרומה — אף את ארוסתו יכול הוא להאכיל בתרומה מאותו טעם.

ומסבירים את שיטותיהם: אביי לא אמר כרבא, כי קנין של אישות מקנין של אישות ילפינן [לומדים אנו], ולא ילפינן [ואיננו לומדים] קנין של אישות מקנין של עבדים.

ורבא לא אמר כאביי, וטעמו: שאני התם [שונה שם] כשלא בא עליה מאז שנעשה פצוע דכא, שכבר אכלה קודם לכן, לפני שנעשה פצוע דכא, ולכן היא ממשיכה לאכול. ואביי הלא כבר אמר שלדעתו הנימוק שכבר אכלה לא אמרינן [אין אנו אומרים]. דאי [שאם] לא תימא הכי [תאמר כך] שאין בטעם זה ממש. אם כן בת ישראל שניסת לכהן ומית [ומת] בלא בנים תיכול [תאכל] בתרומה מן הטעם שהרי כבר אכלה. ורבא משיב שאין להשוות את הדברים: התם [שם] כשמת פקע קניניה [קניינו], הכא [כאן] לא פקע קניניה [קניינו], שעדיין היא אשתו.

א הזכרנו קודם את השאלה ששאל ר' יוחנן מר' אושעיא, ומעתה דנים בה גופא [לגופה], בעא מיניה [שאל אותו] ר' יוחנן מר' אושעיא: פצוע דכא כהן שנשא בת גרים. מהו שיאכילנה בתרומה? אישתיק [שתק] ולא אמר ליה [לו] ולא מידי [כלום], שלא מצא תשובה לשאלתו. לסוף אתא גברא רבה אחרינא ובעא מיניה מילתא אחריתא ופשט ליה בסוף בא אדם גדול אחר ושאל ממנו דבר אחר ופתר לו] ר' אושעיא את שאלתו. ומנו [ומי] היה זה השואל האחר — ריש לקיש. אמר ליה [לו] ר' יהודה נשיאה [הנשיא] לר' אושעיא: אטו [האם] ר' יוחנן לאו גברא רבה [לא אדם גדול] הוא, שאין אתה רואה צורך לענות לשאלותיו? אמר ליה [לו]: דקבעי מינאי מילתא דלית לה פתרי [ששאל ממני דבר שאין לו פתרון] ולכן לא יכולתי לענות על שאלתו.

ומסבירים: למאן דעת מי], לפי איזו שיטה היתה שאלה זו; אי [אם] לדעת ר' יהודה, אם כן, בין אם כהן זה הפצוע דכא בקדושתיה קאי [בקדושתו עומד] בין לאו בקדושתיה קאי [שאינו עומד בקדושתו], שאינו קדוש עוד בקדושת כהונה, ומותר לו לשאת נשים האסורות לכהנים, מכל מקום — לא אכלה [אוכלת] בתרומה. וכך טעמם של דברים: אי בקדושתיה קאי, לא אכלה [אם בקדושתו עומד, אינה אוכלת], דהא [שהרי] אמר מר [החכם]: בת גר זכר דינה כבת חלל זכר ואסורה לכהן, וממילא אינה יכולה לאכול בתרומה.

וגם אי לאו בקדושתיה קאי, לא אכלה [אם אינו עומד בקדושתו, אינה אוכלת], דהא אמרינן [שהרי אומרים אנו] לשיטת ר' יהודה: קהל גרים איקרי [נקרא] קהל, וכל האיסורים לבוא בקהל ה' כוללים גם גרים, ולכן אסור לפצוע דכא לשאת אותה מטעם זה.

ואי [ואם] לשיטת ר' יוסיבין בקדושתיה קאי [שעומד בקדושתו] בין לאו בקדושתיה קאי [שלא עומד בקדושתו] — אכלה [היא אוכלת], בקדושתיה קאיאכלה [אם בקדושתו עומדאוכלת], דהא [שהרי] אמר ר' יוסי: אף גר שנשא גיורת — בתו כשרה לכהונה, וכל שכן אם נשא בת ישראל, ואם כן מותר לכהן לשאת אותה. אי לאו בקדושתיה קאי אכלה [ואם לא עומד בקדושתו — היא אוכלת], דהא [שהרי] אמר ר' יוסי: קהל גרים לא איקרי [נקרא] קהל וכל האסורים לבוא בקהל — מותרים בגרים.

אלא יש לומר כי אליבא דהאי תנא [לפי שיטתו של תנא זה] שאל ר' יוחנן, דתנן [ששנינו במשנה], ר' אליעזר בן יעקב אומר: אשה בת גרים לא תנשא לכהונה עד שתהא אמה מישראל.

והכי קמיבעיא ליה [וכך נסתפקה לו], שתוכנה הפנימי של השאלה היה: גיורת זו שאימה מישראל, ומותרת להינשא לכהונה, האם הטעם הוא כי כשרות מיתוספא [נוספה] בה, שחשש הפסול שיש בגיורת גמורה אינו קיים בה, והיא נעשית כשרה גם לכהן, אבל מכל מקום אינה נחשבת "קהל ה"' ומותרת לפצוע דכא, ולכן אכלה [ואוכלת] משום כך בתרומה, או דלמא [שמא] קדושה מיתוספא [נוספה] בה שהיא נכנסת אז לקדושת "קהל ה'" וממילא לא אכלה [אוכלת] בתרומה משום שפצוע דכא אסור בקהל ה'.

לשאלה זו מציעים פתרון, תא שמע [בוא ושמע]: כי אתא [כאשר בא] ר' אחא בר חיננא מדרומא [מן הדרום], אתא ואייתי מתניתא בידיה [בא והביא ברייתא זו בידו]: מנין לפצוע דכא כהן שנשא בת גרים שמאכילה בתרומה — שנאמר "וכהן כי יקנה נפש קנין כספו הוא יאכל בו" (ויקרא כב, יא), ואף אשה קרויה לענין זה "קנין כספו", ואוכלת בתרומה.

ומעתה נברר למאן שיטת מי] נאמרה ברייתא זו? אילימא [אם תאמר] לשיטת ר' יהודה — האמר [הרי אמר] כי בין שכהן זה בקדושתיה קאי [עומד בקדושתו] בין לאו בקדושתיה קאי [שלא עומד בקדושתו] לא אכלה [אוכלת], ואי [ואם] לשיטת ר' יוסי — למה לי קרא [כתוב] מיוחד ללמוד על כך, האמר [הרי אמר] כי בין שכהן זה בקדושתיה קאי [עומד בקדושתו] בין לאו בקדושתיה קאי [שלא עומד בקדושתו] אכלה [אוכלת]! אלא לאו [האם לא] לדעת ר' אליעזר בן יעקב נאמר הדבר, ושמע מינה [ולמד ממנה, מכאן] כי רק כשרות איתוספא [נוספה] בה ואכלה היא אוכלת] בתרומה. ומסכמים: אכן, שמע מינה [למד ממנה] שכן הדבר.

ב אגב עיוננו בנושא זה מביאים מחלוקת בנושא קרוב: איתמר [נאמר] שחלקו אמוראים בשאלה הבאה, רב אמר:

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר