סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
חיפוש מתקדם

טקסט הדף מנוקד

תַּלְמִיד שֶׁנִּידָּה לִכְבוֹדוֹ נִדּוּיוֹ נִידּוּי דְּתַנְיָא מְנוּדֶּה לָרַב מְנוּדֶּה לַתַּלְמִיד מְנוּדֶּה לַתַּלְמִיד אֵינוֹ מְנוּדֶּה לָרַב לָרַב הוּא דְּאֵינוֹ מְנוּדֶּה הָא לְכוּלֵּי עָלְמָא מְנוּדֶּה
לְמַאי אִי בְּמִילֵּי דִשְׁמַיָּא אִין חׇכְמָה וְאֵין תְּבוּנָה וְאֵין עֵצָה לְנֶגֶד ה' אֶלָּא לָאו לִכְבוֹד עַצְמוֹ
אָמַר רַב יוֹסֵף צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן עָבֵיד דִּינָא לְנַפְשֵׁיהּ בְּמִילְּתָא דִּפְסִיקָא לֵיהּ
הָהוּא צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן דַּהֲווֹ סְנוּ שׁוּמְעָנֵיהּ אָמַר רַב יְהוּדָה הֵיכִי לֶיעְבֵּיד לְשַׁמְּתֵיהּ צְרִיכִי לֵיהּ רַבָּנַן לָא לְשַׁמְּתֵיהּ קָא מִיתְּחִיל שְׁמָא דִשְׁמַיָּא
אֲמַר לֵיהּ לְרַבָּה בַּר בַּר חָנָה מִידֵּי שְׁמִיעַ לָךְ בְּהָא אֲמַר לֵיהּ הָכִי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מַאי דִּכְתִיב כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת הוּא אִם דּוֹמֶה הָרַב לְמַלְאַךְ ה' יְבַקְּשׁוּ תּוֹרָה מִפִּיו וְאִם לָאו אַל יְבַקְּשׁוּ תּוֹרָה מִפִּיו
שַׁמְּתֵיהּ רַב יְהוּדָה לְסוֹף אִיחֲלַשׁ רַב יְהוּדָה אֲתוֹ רַבָּנַן לְשַׁיּוֹלֵי בֵּיהּ וַאֲתָא אִיהוּ נָמֵי בַּהֲדַיְיהוּ כַּד חַזְיֵיהּ רַב יְהוּדָה חַיֵּיךְ
אֲמַר לֵיהּ לָא מִסָּתְיֵיהּ דְּשַׁמְּתֵיהּ לְהָהוּא גַּבְרָא אֶלָּא אַחוֹכֵי נָמֵי חַיֵּיךְ בִּי אֲמַר לֵיהּ לָאו בְּדִידָךְ מְחַיֵּיכְנָא אֶלָּא דְּכִי אָזֵילְנָא לְהָהוּא עָלְמָא בְּדִיחָא דַּעְתַּאי דַּאֲפִילּוּ לְגַבְרָא כְּווֹתָךְ לָא חַנֵּיפִי לֵיהּ
נָח נַפְשֵׁיהּ דְּרַב יְהוּדָה אֲתָא לְבֵי מִדְרְשָׁא אֲמַר לְהוּ שְׁרוֹ לִי אֲמַרוּ לֵיהּ רַבָּנַן גַּבְרָא דַּחֲשִׁיב כְּרַב יְהוּדָה לֵיכָּא הָכָא דְּלִישְׁרֵי לָךְ אֶלָּא זִיל לְגַבֵּיהּ דְּרַבִּי יְהוּדָה נְשִׂיאָה דְּלִישְׁרֵי לָךְ אֲזַל לְקַמֵּיהּ אֲמַר לֵיהּ לְרַבִּי אַמֵּי פּוֹק עַיֵּין בְּדִינֵיהּ אִי מִיבְּעֵי לְמִישְׁרֵא לֵיהּ שְׁרִי לֵיהּ
עַיֵּין רַבִּי אַמֵּי בְּדִינֵיהּ סְבַר לְמִישְׁרֵא לֵיהּ עָמַד רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי עַל רַגְלָיו וְאָמַר וּמָה שִׁפְחָה שֶׁל בֵּית רַבִּי לֹא נָהֲגוּ חֲכָמִים קַלּוּת רֹאשׁ בְּנִידּוּיָהּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים יְהוּדָה חֲבֵירֵינוּ עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה
אֲמַר רַבִּי זֵירָא מַאי דְּקַמַּן דַּאֲתָא הָאִידָּנָא הַאי סָבָא בְּבֵי מִדְרְשָׁא דְּהָא כַּמָּה שְׁנֵי לָא אֲתָא שְׁמַע מִינַּהּ לָא מִיבְּעֵי לְמִישְׁרֵא לֵיהּ לָא שְׁרָא לֵיהּ נְפַק כִּי קָא בָכֵי וְאָזֵיל
אֲתָא זִיבּוּרָא וְטַרְקֵיהּ אַאַמְּתֵיהּ וּשְׁכֵיב עַיְּילוּהּ לִמְעָרְתָּא דַּחֲסִידֵי וְלָא קַיבְּלוּהּ עַיְּילוּהּ לִמְעָרְתָּא דְּדַיָּינֵי וְקַיבְּלוּהּ
מַאי טַעְמָא דַּעֲבַד כְּרַבִּי אִילְעַאי דְּתַנְיָא רַבִּי אִילְעַאי אוֹמֵר אִם רוֹאֶה אָדָם שֶׁיִּצְרוֹ מִתְגַּבֵּר עָלָיו יֵלֵךְ לְמָקוֹם שֶׁאֵין מַכִּירִין אוֹתוֹ וְיִלְבַּשׁ שְׁחוֹרִים וְיִתְעַטֵּף שְׁחוֹרִים וְיַעֲשֶׂה מַה שֶּׁלִּבּוֹ חָפֵץ וְאַל יְחַלֵּל שֵׁם שָׁמַיִם בְּפַרְהֶסְיָא
שִׁפְחָה שֶׁל בֵּית רַבִּי מַאי הִיא דְּאַמְּתָא דְבֵי רַבִּי חֲזֵיתֵיהּ לְהָהוּא גַּבְרָא דַּהֲוָה מָחֵי לִבְנוֹ גָּדוֹל אֲמַרָה לֶיהֱוֵי הָהוּא גַּבְרָא בְּשַׁמְתָּא דְּקָעָבֵר מִשּׁוּם וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשׁוֹל דְּתַנְיָא וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשׁוֹל בְּמַכֶּה לִבְנוֹ גָּדוֹל הַכָּתוּב מְדַבֵּר
רֵישׁ לָקִישׁ הֲוָה מְנַטַּר פַּרְדֵּיסָא אֲתָא הָהוּא גַּבְרָא וְקָאָכֵיל תְּאֵינֵי רְמָא בֵּיהּ קָלָא וְלָא אַשְׁגַּח בֵּיהּ אֲמַר לֶיהֱוֵי הָהוּא גַּבְרָא בְּשַׁמְתָּא אֲמַר לֵיהּ אַדְּרַבָּה לֶיהֱוֵי הָהוּא גַּבְרָא בְּשַׁמְתָּא אִם מָמוֹן נִתְחַיַּיבְתִּי לְךָ נִידּוּי מִי נִתְחַיַּיבְתִּי לָךְ
אֲתָא לְבֵי מִדְרְשָׁא אֲמַרוּ לֵיהּ שֶׁלּוֹ נִידּוּי שֶׁלְּךָ אֵינוֹ נִידּוּי
וּמַאי תַּקַּנְתֵּיהּ זִיל לְגַבֵּיהּ דְּלִישְׁרֵי לָךְ לָא יָדַעְנָא לֵיהּ אֲמַרוּ לֵיהּ זִיל לְגַבֵּי נְשִׂיאָה דְּלִישְׁרֵי לָךְ דְּתַנְיָא נִידּוּהוּ וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מִי נִידָּהוּ יֵלֵךְ אֵצֶל נָשִׂיא וְיַתִּיר לוֹ נִדּוּיוֹ
אָמַר רַב הוּנָא בְּאוּשָׁא הִתְקִינוּ אַב בֵּית דִּין שֶׁסָּרַח אֵין מְנַדִּין אוֹתוֹ אֶלָּא אוֹמֵר לוֹ הִכָּבֵד וְשֵׁב בְּבֵיתֶךָ חָזַר וְסָרַח מְנַדִּין אוֹתוֹ מִפְּנֵי חִילּוּל הַשֵּׁם
וּפְלִיגָא דְּרֵישׁ לָקִישׁ דְּאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ תַּלְמִיד חָכָם שֶׁסָּרַח אֵין מְנַדִּין אוֹתוֹ בְּפַרְהֶסְיָא שֶׁנֶּאֱמַר וְכָשַׁלְתָּ הַיּוֹם וְכָשַׁל גַּם נָבִיא עִמְּךָ לָיְלָה כַּסֵּהוּ כַּלַּיְלָה
מָר זוּטְרָא חֲסִידָא כִּי מִיחַיַּיב צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן שַׁמְתָּא בְּרֵישָׁא מְשַׁמֵּית נַפְשֵׁיהּ וַהֲדַר מְשַׁמֵּית לְדִידֵיהּ כִּי הֲוָה עָיֵיל בְּאוּשְׁפִּיזֵיהּ שָׁרֵי לֵיהּ לְנַפְשֵׁיהּ וַהֲדַר שָׁרֵי לֵיהּ לְדִידֵיהּ
אָמַר רַב גִּידֵּל אָמַר רַב תַּלְמִיד חָכָם מְנַדֶּה לְעַצְמוֹ וּמֵיפֵר לְעַצְמוֹ אָמַר רַב פָּפָּא תֵּיתֵי לִי דְּלָא שַׁמֵּיתִי צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן מֵעוֹלָם אֶלָּא כִּי קָא מִיחַיַּיב צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן שַׁמְתָּא הֵיכִי עָבֵיד כִּי הָא דִּבְמַעְרְבָא מִימְּנוּ אַנְּגָדָא דְּצוּרְבָּא מֵרַבָּנַן וְלָא מִימְּנוּ אַשַּׁמְתָּא
מַאי שַׁמְתָּא אָמַר רַב שֵׁם מִיתָה וּשְׁמוּאֵל אָמַר שְׁמָמָה יִהְיֶה וּמַהְנְיָא בֵּיהּ כִּי טִיחְיָא בְּתַנּוּרָא
וּפְלִיגָא דְּרֵישׁ לָקִישׁ דְּאָמַר רֵישׁ לָקִישׁ כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנֶסֶת בְּמָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵיבָרִים כָּךְ כְּשֶׁהִיא יוֹצְאָה יוֹצְאָה מִמָּאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵיבָרִים
כְּשֶׁהִיא נִכְנֶסֶת דִּכְתִיב וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם חֵרֶם בְּגִימַטְרִיָּא מָאתַיִם וְאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה הָווּ כְּשֶׁהִיא יוֹצְאָה דִּכְתִיב בְּרוֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר רַחֵם בְּגִימַטְרִיָּא הָכִי הָווּ
אָמַר רַב יוֹסֵף שְׁדִי שַׁמְתָּא אַגְּנוּבְתָּא דְכַלְבָּא וְאִיהִי דִּידַהּ עָבְדָה דְּהָהוּא כַּלְבָּא דַּהֲוָה אָכֵיל מְסָאנֵי דְרַבָּנַן וְלָא הֲווֹ קָא יָדְעִי מַנּוּ וְשַׁמִּתוּ לֵיהּ אִיתְּלַי בֵּיהּ נוּרָא בִּגְנוּבְתֵּיהּ וַאֲכַלְתֵּיהּ
הָהוּא אַלָּמָא דַּהֲוָה קָא מְצַעַר לֵיהּ לְהָהוּא צוּרְבָּא מֵרַבָּנַן אֲתָא לְקַמֵּיהּ דְּרַב יוֹסֵף אֲמַר לֵיהּ זִיל שַׁמְתֵּיהּ אֲמַר לֵיהּ מִסְתְּפֵינָא מִינֵּיהּ
אֲמַר לֵיהּ שְׁקֵיל פְּתִיחָא עֲלֵיהּ כׇּל שֶׁכֵּן דְּמִסְתְּפֵינָא מִינֵּיהּ אֲמַר לֵיהּ שִׁקְלֵיהּ אַחֲתֵיהּ בְּכַדָּא

רש"י

תלמיד חכם שנידה לכבודו. כבר פירשתי למעלה: עביד (איניש) דינא לנפשיה. דאמר ליה את מחייבת לי הכי והכי: דפסיקא ליה. שודאי הוא לו ולא ספק: סנו שומעניה. שיוצאין עליו שמועות רעות: צריכי ליה רבנן. דאתריה דהוה רבהון: ואם לאו אל יבקשו תורה. הואיל וסנו שומעניה הא דצריכי ליה רבנן לאו כלום הוא דמוטב דלא ילפי מיניה: אתא איהו. האי מנודה נמי בהדייהו: מאי דקמן. כלומר היכי מתרמי דעל האי סבא ר' שמואל בר נחמני האידנא לבית המדרש: שמע מינה. דלהכי איתרמי דאתא האידנא לבי מדרשא דלאו מזליה הוא דלישרי ליה: וטרקיה אאמתיה. נשכו למנודה באמתו: ולא קבלוהו. דהדרא עכנא למערתא ולא פתחה פיה: דייני. ראשי ב''ד וחסידים עדיפי מינייהו: מאי טעמא. קבלוהו: דעבד כרבי אילעאי וכו'. בהני שמועות רעות: מה שלבו חפץ. עבירה והואיל ואין מכירין אותו שם ליכא חלול השם ואמר לן רבי משום רב האי גאון ויעשה מה שלבו חפץ רוצה לומר דודאי כיון שלבוש שחורים וכו' אני ערב בדבר שאינו חפץ מכאן ואילך בעבירה: דקא עבר משום ולפני עור לא תתן מכשול. דכיון דגדול הוא שמא מבעט באביו והוה ליה איהו מכשילו: שלך אינו נידוי. דלאו בדינא שמתיה: הכבד. בלשון הזה אומרים לו עשה עצמך כאדם שכבד עליו ראשו ושב בביתך בלשון כבוד אומר לו לישנא אחרינא הכבד התכבד כבודך שתשב בביתך: כסהו. אל תבזה אותו בפרהסיא: כלילה. שחשיכה ואין אדם רואה: משמית נפשיה. משום יקרא דההוא צורבא מדרבנן: מימנו אנגידא. מלקות ומלקות יפה להם יותר משמתא והוו מלקי להו: ומהניא כי טיחיא בתנורא. כשומן שטוחין את התנור ונבלע בתוכו שאין יוצא לעולם כלומר מכה לכל מאן דמשמתינן ליה דלא נפקא מיניה לעולם: ופליגא דר''ש ב''ל. דאמר יוצאה: גנובתיה. זנב: דידה עבדא. ומלקי ליה: מסתפינא מיניה. דגברא אלמא הוא: שקיל פתיחא עלויה. כתוב עליו שמתא: שקליה. לכתב שמתא:

תוספות

וטרקיה נשכו אאמתו ויש מפרשים מדה כנגד מדה משום דנחשד בזנות: ולא קיבלוהו. דהדרא ליה עכנא: דעבר אדרבי אילעאי. ולכך לא קיבלוהו אע''פ שהיה תלמיד חכם וי''ג דעבד כר' אילעאי ומשום הכי קיבלוהו דייני: אם רואה אדם שיצרו מתגבר עליו. וכתב ר''ח חס ושלום לא הותר לו לעשות עבירה אלא ע''י כך יכנע לבו בפ''ק דקדושין (דף מ. ושם) פירשתי: נידוי מי נתחייבתי לך. אע''פ שמשמתין בעבור ממון כדאמרינן לעיל (דף טז.) הני מילי לממונא י''ל שהיה לו לקרותו לב''ד תחילה שמא יפרע ועוד דבב''ד נמי צריך שני וחמישי ושני כדפירשתי לעיל וכדמשמע בפרק הגוזל בתרא (ב''ק דף קיג.) ולא דמי לאיסורא (. דמכין) לאלתר כדאמר בההוא גברא דקאכל תמרי שנשרו בשבת וכן [ריש] פרק הדר (עירובין דף סג.) ובשם רבינו תם שמעתי שהיו רגילין באותו מקום שאוכלין באילנות ונותן דמים והשתא לא היו עוברים על הגזל: משמית נפשיה. משום צער שצריך לנדות ת''ח א''נ כדי שיהא זכור להתיר והא דלא התיר לחבירו מתחילה כדאמרינן בשבועות פרק קמא (דף יד.) יבא זכאי ויכפר על החייב לכך טוב כשיתיר לחבירו שיהא הוא מותר קודם:
הגרסה הדיגיטלית של תלמוד קורן נואה על שמו של וויליאם דייוידסון, יצא לאור בהוצאת קורן,
מנוקד על ידי דיקטה - המרכז הישראלי לניתוח טקסטים - ושוחרר תחת רשיון מסוג CC BY-NC
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר