סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "הכי קאמר"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות יט ע"א


"תורה בעיא חוקה, וחוקה לא בעיא תורה. והא תורה וחוקה קא אמר! הכי קאמר: אף על גב דכתיב תורה, אי כתיבא חוקה - אין, ואי לא – לא"

 

1.
בדרך כלל משמעות הביטוי "הכי קאמר" הוא פרשנות למשפט "סתום" בדברי תנאים. 

2.
במקרים מסויימים יתכן שמשמעות "הכי קאמר" הוא אפילו שינוי גירסא ולא פרשנות לגירסא הקיימת. 

3.
בסוגייתנו מדובר שבא לפרש את דברי רב [אמורא]. בדרך כלל הפירוש המובא אחרי הביטוי "הכי קאמר" הוא פירוש שקרוב לפשט על ידי תוספת אות או מילה בודדת. בסוגייתנו הכוונה בדברי רב היא "תורה ובתנאי שכתוב חוקה".

4.
לכאורה מדובר ב"חיסורי מחסרא" - חסרה מלה. אלא שבדרך כללל בכל מופע של "חסורי מחסרא" בש"ס מדובר שהגמרא מוסיפה מלה/משפט כשהמלה "אבל" [ומקבילותיה] מפרידה בין שני חלקי הקטע ה"מתוקן".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר