תשובת צוות ישיבת פתח תקוה: שלום וברכה, כפי שכבר הזכרת בדבריך, מדובר במפעל עצום ומבורך אשר אין לו תקדים במהלך ההיסטוריה. כיום התורה הינה נחלת הכלל ומעולם לא עסקו בה מספר כה רב של אנשים. החיסרון אותו אתה מעלה בדבריך מציף את הבעיה לפיה לומדי הדף היומי אינם זוכרים את הדפים שהם לומדים. בנוסף אתה מעלה חיסרון נוסף בהבלעה לפיו הם אינם לומדים בעיון כפי שצריך אלא רודפים אחר ההספק. על הדברים הללו ניתן להעלות מספר נקודות. ראשית, ניתן לערער על עצם ההנחה כי הלומדים אינם זוכרים. לאמור, נכון שלא בטוח שכולם יעברו מבחן בקיאות על הדפים אולם אני מאמין כי גם לימוד בבקיאות מאפשר זיכרון במידת מה. שנית, אין להמעיט כלל ועיקר בלימודי הבקיאות - גם אם הם ´אינם נכנסים לעובי הסוגיה´. הנקודה השלישית היא, האם יש אלטרנטיבה למפעל הדף היומי. לכאורה לימוד משנה יומית או אפילו רמב"ם יומי, פרוייקט שכבר רץ, הינו מבורך יותר. ייתכן ואולי אלו באמת תכניות יותר טובות, אולם מכל מקום מפעל הדף היומי תפס תאוצה ואין לנו להלין אלא רק לברך ולהודות לה´ על שזיכנו להיות עדים לדור עם כל כך הרבה לומדי תורה. בברכה, אביאל
דפי זהב - הרב יעקב משה הלבני (קולמוס, גליון 114)
אבני חפץ, סימן נג - הרב אהרן בן נתן לווין
הרב דוד מסאכאטשוב (בסוף ספר פסקי תשובה)
שבט הלוי (ח"י סי' א' אות ב') ואשר שאל כב' בענין למוד מס' מועד קטן ובפרט בסדר דף היומי. אין לי להוסיף על מה שהעתיק כב' בקיצור, והעיקר מש"כ בס"ח סי' רס"א דלא זו דאינו מזיק אלא מצוה גמורה היא אלא שיש להתפלל לפני זה שלא יגרום שום דבר רע, ואין היא וכיו"ב ח"ו גורם נזק אלא דברת בני אדם כאשר רמז בס"ח שם, אבל דברי תורה עצמם הם דברי אלקים חיים וגורמים אריכות ימים, אלא שאין רגילים לקבוע ישיבה ע"ז, אבל מצוה כלימוד ש"ס על הסדר בין ביחידות בין ברבים כדף היומי חלילה לחסר חלק מתורת חיים. ומי לנו גדול מגדולי הראשונים אבירי התורה כבעלי תוס' והרא"ש ומרדכי, כרבינו הרמב"ן והריטב"א ועוד, כבעלי שו"ע הטור וכל שלטי גבורים שלא שינו מעיונם בזה לעומת שאר חלקי התורה. ואם בכל זאת חושש אדם לנפשו יתפלל שגם עי"ז יזכה להאריך ימים ושנים, ואריכות בזה ללא צורך. ואשרי לו שזוכה ומזכה הרבים, ידידו דוש"ת, מצפה לחסדי ה'.
תשובת הראל שפירא: סבב הלימוד של הדף היומי נמשך למשך 2,711 יום. יש לציין, שבהתאם להחלטתו של ר' מאיר שפירא, מייסד לימוד הדף היומי, הדף האחרון בכל מסכת נחשב ל"דף יומי" גם אם הדף קצר מאוד (עמוד, חצי עמוד, וכדומה). בנוסף לכך, גם מסכת שקלים מן התלמוד הירושלמי צורפה למסגרת לימוד הדף היומי. הטעם לכך הוא מכיוון שיש תלמוד בבלי על כל סדר מועד למעט מסכת שקלים, ולכן הוחלט לצרף את לימוד מסכת שקלים מן התלמוד הירושלמי למסגרת לימוד הדף היומי, כדי להשלים למעשה את לימוד כל סדר מועד. מסגרת לימוד הדף היומי כוללת גם את מסכתות קנים, תמיד ומידות, וזאת על אף שאין על מסכתות אלו גמרא (למעט קטעי גמרא בודדים על תחילת מסכת תמיד). אמנם, ב-7 הסבבים הראשונים של לימוד הדף היומי (א' בתשרי תרפ"ד ועד י"ד בתמוז תשל"ה) סבב הלימוד היה 2,702 יום, מכיוון שעבור מסכת שקלים (ירושלמי) הסתמכו על חלוקת הדפים שבדפוס סלאוויטה (רבי מאיר שפירא היה נכד למוציאי מהדורה זו), בה מסכת שקלים מנתה 12 דפים בלבד, אך החל מהסבב ה-8 הוחלט להסתמך על חלוקת הדפים שבדפוס וילנא, בה מסכת שקלים מונה 21 דפים, וזאת לאחר הכרעתו של הרב משה פיינשטיין בנדון. (להרחבה בעניין זה, ראה בעלון "מאורות הדף היומי" גליון 367). בתמונה כאן ניתן לראות את הלוח שערך רבי מאיר שפירא בעצמו עם תחילת המחזור הראשון. בתמונה זו ניתן לראות שמשך זמן לימוד מסכת שקלים ארכה 12 יום בלבד, ולא כנהוג אצלנו (החל מהמחזור ה-8) שמשך זמן לימוד מסכת שקלים בסבב לימוד הדף היומי אורכת 21 יום.
תשובת הראל שפירא: אין הנחיה אחידה בנושא זה, אך ברוב מוחלט של המקרים ניתן לסיים בסמיכות ממש לסיום הדף (בסוף עמוד ב של הדף היומי או בתחילת עמוד א של הדף הבא). כדי לשמור על אחידות מסגרת לימוד הדף היומי, ישנה חשיבות להשתדל ללמוד בכל יום את הדף היומי העולמי, ולא לצבור פיגור או לחילופין לא להתקדם יתר על המידה. שמירה על אחידות זו תאפשר ללומדים הקבועים בשיעור שהחמיצו שיעור ביום מסוים להשלים לבד את הדף היומי ולהשתלב למחרת עם חברי השיעור במקום המתאים בתחילת הדף הבא. כך גם לומד דף יומי המשתתף בשיעור דף יומי במקומות שונים (עקב נסיעות וכדומה) יוכל להשתלב בקלות בשיעור דף יומי אחר (עם מגיד שיעור אחר) וכך הרצף הלימודי יתקיים בלי דילוגים. כמובן שבמקרה בו סוגיה ממשיכה ולא מסתיימת בסביבות תחילת הדף, לא ניתן לקטוע באופן מלאכותי את לימוד הדף היומי באמצע הסוגיה, וראוי לסיים את הסוגיה במלואה, אך מומלץ מאוד להתחיל ביום המחרת בחזרה קלה ומהירה על קטע הגמרא המובא בתחילת הדף, ובכך לשמור על מסגרת של "דף" יומי, ולאפשר ללומדים, שהחסירו ביום הקודם ומצטרפים ביום המחרת, הרגשה של לימוד דף יומי מלא.
הרב שלמה אבינר (עולם קטן, גליון 471): לא. מעשר זה לעניים.
תשובת הרב יחיאל טויבער: מותר ללמד גמרא או תורה קבוצה של יהודים חילונים, בתנאי שכוונתו לקרבם לתורה.
תשובת הרב אליעזר שלמה שיק (שאלות ותשובות בחסידות ברסלב, חלק כ"ג, עמ' קצ-קצב): בעזרת השם יתברך, יום רביעי ז' תשרי בין כסה לעשור ה'תשע"ד שלום וברכה אל יצחק נרו יאיר לנכון קיבלתי את מכתבך. מה אומר לך, אין עוד לימוד יותר חשוב כמו לימוד גמרא, ורבינו ז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ג') שעל ידי לימוד גמרא, בפרט בלילה, על ידי זה לא יזיק לו שום קול של מנגן רשע, ופירש מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות, אפוטרופוס, הלכה ג') שלא רק ממנגנים רשעים לימוד גמרא מציל אלא אפילו מכל הקולות של הרשעים זה מציל, היינו כי צריכים מאוד לשמור מקול של רשע, שאמר רבינו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן מ"ג) שהדיבורים של הרשע שהוא בר דעת מולידים ניאוף בהשומע וכו', ועל ידי שאדם זהיר בלימוד גמרא ניצל מכל אלו הקולות של הרשעים שלא יזיקו לו. ולכן אשרי מי שזוכה ללמוד בכל יום דף גמרא, שזה מציל אותו מכל הצרות ופגעי ומקרי הזמן וכו', ואם בני אדם היו יודעים מה זה לימוד דף גמרא בכל יום וכו', היו מוסרים את נפשם שהלימוד הראשון ביום יהיה דף גמרא. הרב הקדוש רבי יהושע מבעלזא זי"ע אמר בשם אביו הקדוש השר שלום זי"ע, שדף גמרא עם רש"י מסוגל להצלחה, והוא בעצמו אמר: ראיתי אנשים שכבר היו בנעוריהם בדיוטא התחתונה רחמנא ליצלן וכו', אבל לקחו את עצמם ללמוד בכל יום דף גמרא, ועל ידי זה יצאו אפילו מהנסיונות הקשים והמרים שעברו עליהם וכו', וזה שעמד להם, ונחלצו מבור תחתיות, והצליחו להתחזק ולהתגבר על היצר, עד שעלו ונתעלו לתלמידי חכמים מופלגים ומורי הוראה בישראל. הרי שלך לפניך, מה זה ללמוד בכל יום דף גמרא. והעיד יהודי בשם ר' אברהם לוי ז"ל שהיה חשוך בנים הרבה שנים, ונסע אל השר שלום מבעלזא זי"ע, וביקש מאוד על ילדים, ענה ואמר לו בזו הלשון: "אברך, הלא אתה יכול ללמוד, אם תלמד בכל יום דף גמרא, תזכה לזרע של קיימא", וקיים את זה בעקשנות גדולה מאוד, ונולדו לו אחר כך שבעה-עשר ילדים, אשרי מי שחזק בלימוד דף גמרא, ומוסר את נפשו על לימוד זה. מה אומר לך, אשרי מי שיהיה חזק בלימוד דף היומי בכל יום, שאין לזה שום שייכות לשום מפלגה וכו', ואף שיש מפלגה מסויימת וכו' שהתיישבה על הדף היומי, כאילו היא לקחה את זה בירושה וכו', ובשביל זה הרבה גדולי עולם וצדיקי הדור התנגדו לזה וכו', רק מפני שהמפלגה הזאת אימצה את זה עבורם כדי לעשות תעמולה למפלגה שלהם וכו', אבל היום רואים שרוב רובם של אלו שלומדים את הדף היומי, אין להם שום שייכות למפלגה הזו, והחלק הכי גדול אפילו לא יודע מהמפלגה הזו וכו', כי לא מעניין אותם כל הפוליטיקה של הבל, והם לומדים דף גמרא לשם אל עולם, כי מרגישים כל מיני טעמים בלימוד דף גמרא בכל יום, ולכן אשרי מי שאינו מטעה את עצמו כלל ולומד בכל יום דף גמרא כפי סדרת הדף היומי, ועל ידי זה יאיר לו מלך הכבוד בעצמו. ולכן ראה ללמוד בכל יום את הדף היומי, כי דף גמרא ליום זה חיות לנפש, ואשרי מי שחוטף בכל יום דף גמרא אפילו בגרסא, ואין לתאר ואין לשער את המעלה הנוראה הזו של לימוד דף גמרא ביום, והרב הקדוש רבי שלמה מזוויעהל זי"ע אמר: כשאדם אינו לומד כל יום דף גמרא, הפנים שלו נעשים כצורה של חיה ובהמה וכו', ולכן אשרי מי שזוכה לחטוף בכל יום דף גמרא, שזה מזכך את האדם, וכל זמן שאדם חזק ללמוד בכל יום דף גמרא, זה ישמור אותו מכל רע. וחכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין כ"ד.) במחשכים הושיבני כמתי עולם - אמר רבי ירמיה: זה תלמודה של בבל; ולכאורה איך יכולים לומר על תלמוד בבלי את הלשון הזו שהושיבני בחושך כמתי עולם? אלא הפירוש הוא אחרת - דיקא מחמת שאנחנו נמצאים בגלות מרה מאוד שחושך לנו ולא אור, והושיבו אותנו במחשכים, ואנחנו נדמים בגלות כמו מת, מה יכול להחיותנו? על זה אמר רבי ירמיה - זה תלמודה של בבל, היינו ללמוד הרבה תלמוד בבלי. ואמר רבינו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן רי"ד) שהקליפה המחטאת את העולם בכל מיני לכלוך נקראת לילי"ת, שעולה כמספר תלמו"ד, ועל ידי לימוד תלמוד מבטלים אותה לגמרי, והשם של הקליפה נקרא על שם יללה שאדם מילל מרוב צער ומרירות שעוברים עליו, ומאבדת לו את הרצון לשוב אליו יתברך, וכן נקראת על שם לילה, שאז הוא זמן חושך, ועל ידי לימוד תלמוד מאיר לו הלילה בסוד (תהלים קל"ט) "ולילה כיום יאיר", ולכן אשרי מי שלומד תמיד גמרא שהיא תלמוד, שעל ידי זה יאיר לו אפילו בגלותו המר, ויאיר עליו מלך הכבוד אורו יתברך.
תשובת הראל שפירא: רעיון "הדף היומי" הוכרז על ידי מחוללו הרב מאיר שפירא מלובלין (תרמ"ז-תרצ"ד, 1887-1933), ראש ישיבת "חכמי לובלין" שבפולין, לאחר שנועץ בגדולי הדור דאז, החפץ חיים, והרבי מגור (האמרי אמת), והם הביעו את תמיכתם וברכתם. ההכרזה הייתה ביום ט' באלול תרפ"ג (21 באוגוסט 1923), בכנסייה הגדולה של תנועת אגודת ישראל, והרעיון התקבל בהתלהבות. הוחלט להתחיל את הלימוד בראש השנה, א' בתשרי תרפ"ד. לפי המסופר בספר תולדותיו של רבי מאיר שפירא, היה חשש גדול להתחיל ליישם את תוכנית "הדף היומי" (מגודל המחויבות לרציפות בלימוד), עד שהאדמו"ר של חסידות גור, הרב אברהם מרדכי אלתר, אמר באותו ראש השנה: "אני הולך ללמוד דף יומי", דבר ששכנע את חסידיו הרבים ואחריהם את שאר הציבור. אמנם, למעשה כבר קדמו לרב מאיר שפירא ברעיון זה, כפי שנמצא במקורות הבאים: • בדברי השואל בשו"ת חוות יאיר (סימן קכד) מובא כך: "רבים אומרים שילמד כל יום דף א' או ב' בש"ס". • בספר "התקנות בישראל" (ישראל שציפנסקי, כרך ד, עמ' רלב) מובא, שבין התקנות משנת 1759 מפנקס חברת ש"ס בקהילת העלישויא (מורביא), אנו מוצאים לראשונה קביעת "דף היומי" בלימוד הש"ס: "ללמוד בעיון דף אחד גמרא פרש"י ותוס' ומהרש"א". • בספר "אדרת אליהו - פרקים בתולדות הישוב בירושלים במאה הי"ט" מאת א"ש שטיין מובא כך: "הדף היומי הונהג בתרל"ז (1877) ביוזמתו של ר' יושעה ריבלין, ונתקבל בישראל ובתפוצות ע"י הפרסומת והתעמולה שקיבל בהדוּ-שבועון "יהודה וירושלים" שנערך (תרל"ז–תרל"ח) ע"י יואל משה סלומון". • הרב ישעיהו שטינברגר (במאמר בעיתון הצופה, ו באדר ב תשס"ה) כתב כך: "ר' מאיר שפירא מלובלין נחשב כאבי ה"דף היומי", על אף שהוגה הרעיון היה רבו, האדמו"ר מצ'ורטקוב. אומרים שהאדמו"ר העדיף שאיש ציבור מוכר, רב חשוב וחבר ה"סיים" הפולני מטעם אגודת ישראל, יהיה המפיץ והמפרסם. הוא חשש שאם הדבר יבוא ממנו, יצטמצם הפרויקט בעל הפוטנציאל הענק להנהגה של חסידי צ'ורטקוב בלבד". • בספר אוריתא כרך כ עמ' רעב מובא כך: "בעל החוות דעת, הג"ר יעקב מליסא זצ"ל (נסתלק שנת תקצ"ב) הורה לבניו בצוואתו: "אם תזכו ותהיו לומדים, תקבעו לעצמכם שיעור פשוט בכל יום לא פחות מדף אחד גמרא כסדר ש"ס, מלבד שיעור עיון, ויהיה זה לחוק ולא יעבור" (...) הגר"ש וואזנר שליט"א, בעל שבט הלוי, מספר כי הגאון ר' עקיבא איגר זצ"ל היה לומד עם תלמידיו לאחר תפילת שחרית דף גמרא מידי יום ביומו, ומשיעור קבוע זה נוצר החיבור גליון הש"ס אשר נדפס על הדף. כותבי קורות העיתים מציינים את הג"ר משה מנחם שפיוואק זצ"ל שהגה רעיון זהה לרעיון הדף היומי ופירסמו בירחון דגלנו בשנת תרפ"א. וכן את הרב יחזקאל פרייזר איש מאריומפול ששנים אחדות קודם לכן שטח הצעה דומה (...) ברם כל ההצעות הללו היו בבחינת אותיות פורחות באויר. עד אשר הוקם על האיש שאותו הועידה ההשגחה להאדיר את כבוד התורה ולרוממה, ה"ה הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל אב"ד ור"מ לובלין (תרמ"ז-תרצ"ד). הוא העלה על נס את רעיון הדף היומי במתכונתו הידועה, הפיח בו רוח חיים, גיבש אותו לכדי תכנית ממוסדת והעצים את משמעותו לכלל ישראל. את הרעיון ואת התכנית להגשמתו הציע בפני הכנסיה הגדולה של אגודת ישראל שהתכנסה בוינה באלול תרפ"ג. באותה שעה היה הגר"מ שפירא בן שלשים ושש בלבד, וכיהן אז כרבה של העיר סאניק. אך שמו כבר הדהד למרחקים. הוא נודע כגאון נפלא, שניחן בכשרון ריטורי ובקסם אישי רב. הכנסיה הגדולה שנערכה אז, ותנועת אגודת ישראל שימשו אמצעי להגשמת התכנית הלכה למעשה, כך שמבחינת העיתוי והביטוי יכל הרעיון לקרום עור וגידים באותה עת". כפי שראינו במקורות הללו, היו לומדים בתקופות מסוימות שלמדו דף גמרא ביום, והיו אף כאלו שניסו להנחיל דרך זאת כדרך לרבים. אך מי שבסופו של דבר ייסד את מסגרת לימוד הדף היומי העולמי היה הרב מאיר שפירא מלובלין.
(הרב יצחק זילברשטיין (קב ונקי, חלק ב, סימן רצב): שאלתי את השאלה למו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל והשיב לי, מאחר וכולם חייבים במצוות תלמוד תורה, לכן יש להשמיע את השיעור ולא לחוש מכך שהם עלולים בלב לחוש עוינות לתורה, מאחר ואנו צריכים לעשות את המוטל עלינו והמוטל עליהם.
הרב יוסף ליברמן (שו"ת משנת יוסף, חלק ח, סימן לה): בס"ד ח' כסלו תשס"ו שוכט"ס להאברך היקר והמופלג בתוי"ש הרב יוחאי אשר שליט"א, בק"ק בית-שמש. אחדשה"ט. ע"ד שאלתך שאנשים מזכי הרבים הנהיגו לימוד דף היומי באוטובוסים הנוסעים מבית שמש לירושלים ולבני ברק, וזכית גם אתה למסור שיעור ברבים, וסיימתם בס"ד כבר מס' ברכות ושבת, אשרי חלקך. – אכן ישנם אנשים חרדים הבאים בטענה שקול השיעור מפריע להם מלישן, והוא גזל שינה, לעומתם טוענים משתתפי השיעור שבבוקר בשעה 8-9 אינו זמן שינה, וה"ז דומה למי שאומר בקיץ שקר לו, דאמרינן בטלה דעתו, ואין צריך לסגור החלון בגללו. הנה עצם טענת גזל שינה. טענה היא, דאם צער בע"ח דאורייתא (ב"מ לב:) כש"כ צער אדם. והבאנו בס"ד בשו"ת משנ"י (ח"ו סי' כד) דלהעיר אדם ישן הוי צער, כדחזינן בגמ' (קידושין לא.) בדמא בן נתינה שהיה המפתח מונח תחת מראשותיו של אביו "ולא ציערו", כלומר לא הקיצו. – והגם שכתב החות יאיר (סוס"י קצא) די"ל דהתורה הקפידה על צעב"ח דבהמה שאין לה דעת, משא"כ אדם איבעי ליה ליתובי דעתיה (כסוכה כה:), הברכ"י (יו"ד שעב, ב) השיג עליו, דמתשו' הרשב"א (ח"א סי' רנב) מבואר דאיכא פריקה וטעינה באדם משום צעב"ח, וגם שאר צעב"ח שייך באדם, עכ"פ מדרבנן, ובלא"ה כשיש לו אפשרות ליתובי דעתיה (כבאבל) אמרינן כן, אבל באופן אחר גם באדם צעב"ח דאורייתא עכתו"ד. אכן הני מילי להקיץ אדם ישן בחינם, אבל למנוע ממנו לכתחילה שלא יישן, אינו מצערו בזה ממש, דבגמ' (קידושין לא. הנ"ל) חזינן רק שלהקיץ הוי צער, ולא מניעה שלא ירדם. [וה"ז נכנס לענין גרמא וגרמי ואכמ"ל]. – ובפרט שמדובר כאן בת"ת דרבים, דהוי מצוה דרבים, שדוחה עשה שבתורה, כבגמ' (ברכות מז:) דר' אליעזר שיחרר עבדו כנעני, הגם שעובר בעשה דלעולם בהם תעבודו, מ"מ מצוה דרבים שאני. וא"כ מותר אפילו להקיץ ישן למצוה דרבים, כש"כ שאין לו טענה שגוזלים שינתו במה שמונעים ממנו להרדם. וגם מסתברים דבריך שבבוקר לאו זמן שינה הוא. – ואמנם חזינן מההלכה דתשב"ר (שבסמוך), שיש טענת שינה ביום, שהרי תשב"ר לומדים ביום וישנים בלילה, ואעפ"כ רק משום תשב"ר לא שמעינן ליה, הא לאו הכי יש טענת שינה ביום. מ"מ יבואר בס"ד שגם בנדו"ד לא שמעינן ליה. – הגם שבודאי לא בזדון רוצים לישן בעת השיעור, ויש ללמד זכות עליהם, אולי מופרעים בלילה מלישן ע"י תינוקות, או ע"י נידודי שינה. – אבל יש עצה לזה לסתום האוזנים בפקקי אזניים טובים המונעים שמיעת רעש. לנדו"ד יש להוכיח שאין להם טענת שינה, מהלכה רווחת (בשו"ע חו"מ סי' קנו ס"ג) שמותר ללמד תינוקות תורה בתוך ביתו (שבחצר המשותפת) ואין השכנים יכולים למחות בידו לומר לו אין אנו יכולים לישן מקול התינוקות של בית רבן, והוא הדין לכל מילי דמצוה שאינם יכולים למחות בידו. – ויש בזה שני ענינים, תלמוד תורה דתשב"ר, ושאר מצות. – בתשב"ר יש תקנת יהושע בן גמלא (ב"ב כא.) להושיב מלמדים בכל מקום. – וכתב הרב"י (חו"מ סי' קנו החלק הא') בשם תשו' הריטב"א (סו"ס כז) דלאו דוקא מלמד תשב"ר, אלא הה"ד לעשות מדרש להרביץ תורה, או לדרוש בו לרבים, כדי להגדיל תורה ולהאדירה, ולא תשתכח תורה מישראל, דכוליה חד טעמא הוא עכ"ד. וכן לימוד שיעור גמרא ברבים, אין לך ת"ת דרבים גדול מזה, שאלפים ורבבות מישראל בכל העולם לומדים דף גמ' בכל יום, והרבה אנשים זכו עי"ז לגמור הש"ס, שלולא כן הרבה מסכתות מעולם לא היו לומדים. – [ואפילו החוגים שלא לומדים דף היומי, הנהיגו אצלם עמוד יומי וכדומה, בכדי לזכות הרבים בת"ת דרבים]. ולשאר מצות התלויות בעוד אנשים, כמו תפלה בצבור, וכש"כ ת"ת דרבים, ג"כ אינו יכול למחות (טוש"ע קנו, ג וב"י אות ח). וכ"כ הרמ"ה (פרק לא יחפור אות נה) ומסתברא דהה"ד לשאר מילי, כגון מגרס אורייתא משנה ותלמוד, ולצלויי בצבורא, לא מצי למימר ליה איני יכול לישן עכ"ל. וכתב הערוך השלחן (קנו, ג) דאף אם עושה המצוה בשכר, מ"מ אין השכנים יכולין לעכב, דמ"מ המצוה נעשית עכ"ד. – כש"ש בנידו"ד שמוסרים השיעור בהתנדבות לזיכוי הרבים. ובשו"ת שלמת חיים (סי' תשסא) נשאל הגרי"ח זונענפעלד ז"ל אם שכנים יכולים למחות נגד קביעת בית ספר חרדי לבנות, אשר אינה בתקנת יהושע בן גמלא. והשיב, דאם נראה לב"ד שיש מצוה בלימוד הבנות, אין השכנים יכולים למחות עכ"ד. – הרי דכל מצוה דרבים אי אפשר למחות נגדה, ולימוד דף יומי, ידוע ומפורסם מגדולי ישראל שהוא ת"ת דרבים גדול מאד. ונהגו כן בארה"ב זה עשרות שנים, שבבוקר נוסעים לעסקיהם, ויושבים באוטובוסים, בנפרד אנשים ונשים, ולומדים במיקרופון שיעור תורה ברבים. – וכיון שהתוה"ק דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, היה טוב ששומעי השיעור ישבו קדימה סמוך למגיד השיעור, כדי שלא יצטרך להגביה קולו ביותר, ואלה החפצים לישן ישבו מרוחקים קצת ויסתמו אזניהם בפקקים, ושלום על ישראל. דושה"ט בברכה מרובה
הרב אהרן לעווין (שו"ת אבני חפץ, סימן נג): נשאלתי ממרכז קרן התורה אשר בווארשא, אודות סידור לימוד דף היומי שנתפרסם כעת בכל תפוצות ישראל, כפי החלטת הכנסי' הגדולה בווינא בשנת תרפ"ג שנקבע סדר המסכתות בסדר נשים כזה: יבמות כתובות גיטין קידושין נדרים נזיר סוטה, ועתה קמו מפקפקים ע"ז, אם יש להניח הסדר כמו שהוא או יש לשנותו, וזה אשר השבתי: א) הנה אמנם כן הוא, שלהרמב"ם יש סדר אחר בנוגע לשבע המסכתות אשר בסדר נשים, ודעתו בפתיחה לפירוש המשנה זרעים, שסדר המסכתות בסדר נשים הוא, יבמות כתובות נדרים נזיר גיטין סוטה קידושין (בתוספות יו"ט ריש סוטה כתב, שיש להקדים סוטה לפני גיטין), אכן הסדר הנהוג אצלנו בש"ס בבלי הוא, יבמות כתובות גטין קידושין נדרים נזיר סוטה, וא"כ הטיבו את אשר עשו לקבוע ללימוד דף היומי בסדר המסכתות כמו שהוא לפנינו בגמרא, ואדרבה אלו הי' נוטים מזה הסדר וקבעו סדר אחר כפי סדרו של הרמב"ם, הי' מקום לפקפק, מדוע נטה מסדר הנהוג והרגיל בגמרא ובחרו בסדר אחר: ב) ואם כי הדברים פשוטים מצד עצמם יש להביא סמוכין להם, דכל עיקר ענין לימוד הדף היומי הוא כנדר (...) וא"כ ה"נ כל מי שקיבל עליו ללמוד דף היומי, בודאי לפי המנהג קבל עליו, והמנהג הוא לסדר המסכתות כמו שהן סדורות בגמרא, ולכן כפי הסדר הזה מהראוי הי' לקבוע גם סדר הלימוד של דף היומי. ג) בר מן דין נראה, דאפי' אם לכתחלה הי' איזה פקפוק, איך לקבוע הסדר אם כפי הסדר של הרמב"ם או כפי הסדר הנהוג בגמרא, הנה עתה שכבר נתפרסם הסדר כמו שהוא בגמרא בודאי לא נכון לשנותו, כי אחר שנתפרסם הסדר הזה, הנה בודאי נחשב לקבלה מצד הלומדים, והוה כאומר אשנה פרק זה בזמן פלוני כפי שנתפרסם זמן לימוד המסכתות, ואין לשנות, ויש לדמות זאת קצת להא דאיתא בב"ב (ט' ע"א) ר' אשי אמר אנא אתנויי נמי לא צריכנא, דכל דקא אתי אדעתא דידי אתי, וה"נ כל הלומדים את דף היומי כפי החלטת הכנסי' הגדולה, מסתמא קבלו עליהם ללמוד אותו כפי דעת חכמי התורה שיסדרו הלימוד, למען יחוגו בכל תפוצות ישראל בזמן אחד את סיומי המסכתות וגם את הסיום הגדול, ועי"ז יתרבה כבוד התורה, וכיון שנסדר סדר הלימוד ונתפרסם זה זמן רב, ואיש לא מחה כנגדו אין לשנותו עוד. ויש להביא עוד דוגמא לזה מדברי הגמרא בגיטין (ט' ע"א), בשכ"מ שכתב כל נכסיו לעבדו ועמד, חוזר בנכסים ואינו חוזר בעבד, וכתבו התוס' שם בד"ה ואינו, דכל תקנת חכמים הוא, גם מה שחוזר בנכסים גם מה שאינו חוזר בעבד, דמסתמא דעתו כמו שיאמרו לו חכמים עיי"ש, וה"נ מסתמא הי' דעתם של הלומדים כמו שיאמרו חכמים ויסדרו סדר הלימוד, ועיין תוס' כתובות (ק"ו ע"ב) ד"ה וכי שכתבו דענין לב ב"ד מתנה עליהן הוא, משום דסתמא מקדישין על דעת ב"ד, וזה מתאים ג"כ לעניננו. אכן כבר כתבתי דא"צ לזה, כי גם לכתחלה מהראוי הי' לקבוע סדר הלימוד כמו שנקבע, כיון שהוא הסדר הנהוג והרגיל, ומכ"ש שאין לשנותו אחר שכבר נתפרסם, והאריכות בזה אך למותר:
הרב שמואל אליעזר שטרן (שערי הוראה, קובץ א, עמ' קכג): הנה נשאלתי מראשי מערכת "מאורות הדף היומי", הפועלים גדולות ונצורות בקירוב לבבות למעגל הדף היומי, ובאחד מהשיעורים המתקיים עבור עורכי דינים משתתפים גם נשים, האם מותר ללמד את השיעור באופן כזה, או שעליהם לעמוד על כך שעליהן לצאת ממקום הלימוד. והנה כבר הארכתי טובא במקום אחר לעניין לימוד תורה בכיתה שיש בין התלמידים תלמיד אחד גוי, האם מותר ללמד באותו שיעור ואף שיש גוי ששומע כיוון שהשיעור בעיקרו מיועד לבני ישראל. והנה למסקנת הדברים נתברר התם דבוודאי אין לאסור את אמירת השיעור ומה שהלה שומע ממילא אינו נחשב איסור כלפי המשמיעו ולזה הסכים עימדי מרן בעל שבט הלוי שליט"א, יעויין היטב בשו"ת שבה"ל ח"י סי' ל"ב. [אלא שאם הלה שואל שאלה בלימוד אינו רשאי לענות לו באופן מיוחד, ואם אינו יכול לעמוד בזה ראוי להימנע מזה]. מלבד אם ההוא עומד להתגייר אז דינו שונה, וראה בזה להלן, ואכמ"ל. ובנידון דילן נראה ביותר, דכיוון דבדרך כלל על ידי מסגרת השיעורים של "דף היומי" וכדומה, נפתחים עיניהם של הבנים התועים אשר חבקו אשפתות לראות מאורות, ובמסגרת זו המה זוכים לחזות באורה הבהיר של תורתנו הקדושה ובגין זה בדרך כלל משתנים אורחות חייהם מן הקצה אל הקצה ומתקרבים לחיים שיש בהם אהבת תורה ויראת שמיים הרי יש בכך משום הצלת נפשות ולא תעמוד על דם רעך, וכיוון שכן נראה דיש מקום רב לומר דאין זה בכלל האיסור ללמד תורה לבנות. [ובתנאי שלא יתערבו האנשים והנשים ולא יופיעו בבגדים שאינם צנועים].