סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"המבדיל בין קודש לקודש"
טעה ואמר המבדיל בין קודש לחול

חולין כו ע"ב

לפני עשרים שנה – בשנת תשנ"א חל יום טוב של שבועות במוצאי שבת, ולפיכך בקידוש היום הנעשה בסדר 'יקנה"ז', מוסיפים ברכת הבדלה וחותמים בה "המבדיל בין קודש לקודש". אחד מתלמידי חכמים שבעיר בני ברק קידש והבדיל גם כן, אך משיגריה דלישנא טעה ותחת לחתום המבדיל בין קודש לקודש חתם "המבדיל בין קודש לחול" כדרך שחותמים בכל מוצאי שבת.

טובי תלמידי החכמים שבעיר נדרשו לדון בענין זה – האם יצא ידי חובה או שמא היה עליו לשוב ולהבדיל. ואם נאמר שהיה עליו לשוב ולהבדיל, שמא יש כאן הפסק לברכת בורא פרי הגפן, ולפיכך עליו לחזור ואף לקדש. עמדו והקריבו השאלה קמיה מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר שליט"א. (שו"ת "שבט הלוי" חלק ח, קיח).

ומרן הגר"ש שליט"א השיבם דבר כי כיון שלפנינו במשנה נוסח הברכה הוא המבדיל בין קודש לקודש, הרי נמצא כי המשנה מנוסח זה הוא משנה ממטבע שטבעו חכמים – שכן אף שאמר את כל נוסח ההבדלה כהלכתו, מכל מקום כיון ששינה מחתימת הברכה, הרי כאן משנה ממטבע שטבעו חכמים שלא יצא ועליו לשוב ולהבדיל. (הגר"ש אף הוסיף שם לדון אם אכן עליו לשוב ולברך בורא פרי הגפן ואם היתה ברכת ההבדלה ברכה פסולה, ומותיר הדבר בצריך עיון).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר