סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

 

נשים לומדות תורה

"אומר בן עזאי: חייב אדם ללמד את בתו תורה. ר' אליעזר אומר: כל המלמד את בתו תורה מלמדה תיפלות. תיפלות סלקא דעתך? אלא כאילו למדה תיפלות" (סוטה כא ע"ב). המחלוקת בין בן עזאי לר' אליעזר מתמקדת בחובת האב ללמד את בתו תורה, אך אין הם עוסקים בשאלת לימוד תורה של אשה- בת, מרצונה. הרמב"ם מנמק את דברי ר' אליעזר: "צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן" (רמב"ם הל' תלמוד תורה א, יג). "רוב הנשים"- מציאות זו יכולה להשתנות. כיום, גדל מספר הבנות והנשים שלומדות תורה ברצינות ולשם שמים "הרי נתברר שאין היא שייכת לרוב שאסור ללמדו תורה. ...בזמנינו שלומדות לימודים כללים בכל הרצינות הראויה, למה יגרעו דברי תורה?" (הרב חיים דוד הלוי, שו"ת עשה לך רב, ב, סימן נב).
נשים פטורות ממצוות תלמוד תורה (הל' תלמוד תורה א, א) אך אין איסור שהן תלמדנה תורה. אמנם שכרה "אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית" (רמב"ם שם הל' יג), אך ביכולתה ללמוד ולהעמיק בלימוד תורה בפשט רמז דרש וסוד, ובלבד שיעשה בסדר נכון: "אפשר שידעם הכל - קטן וגדול, איש ואשה" (רמב"ם הל' יסודי התורה ד, יג).
"על דבר המינים, האיש והאשה. התכונה של הגבר היא בנויה לבא לאשרו על ידי הוספת תרבות ושכלול מדעי ואומנותי. והתכונה של האשה להיות מתפתחת דוקא מתוכיותה, בלא עמל של ספרים, וכל המלמד בתו תורה כאילו מלמדה תפלות. כל קלקולי החיים באים, ועל כל פנים רבים מהם, מזה שהאיש רוצה ללבוש בגדי אשה, לגדול מאליו כצמח השדה במובן הרוחני המעשי, והאשה חפצה ללמוד ולכבש. יבואו ימים ויכיר העולם את עותתו, ויחזיק כל מין במידתו, ואז יהיה לנו מין אנושי ממוזג, שהטבע הבריא כשהוא לעצמו מצד האם, והופעת רוח הפועל והמחפש מצד האב, שניהם כללו את יופיו" (הראי"ה קוק, שמונה קבצים, א, תקיד).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר