סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטויים: "מכדי..."; "וכי מאחר..."

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין סג ע"א


"מכדי משנה תורה לאוסופי הוא דאתא, מאי שנא הכא דכתיב דאה, ומ"ש הכא דכתיב ראה ולא כתיב דאה? אלא ש"מ: מין ראה ודאה אחת היא. ואכתי כ"ה הוו! אמר אביי: כשם שראה ודאה - אחת היא, כך איה ודיה - אחת היא, דאי ס"ד תרתי אינון, מכדי משנה תורה לאוסופי הוא דאתא, מאי שנא הכא דכתיב למינה אאיה, ומ"ש התם דכתיב למינה אדיה? אלא ש"מ: איה ודיה אחת היא. וכי מאחר שאיה ודיה אחת היא, למה ליה למיכתב איה ודיה?"

 

1.
שני הביטויים: "מכדי..." ו"וכי מאחר..." כוונתם דומה: יש נתון מסויים ולפיו מתעורר קושי.

2.
הלשון "מכדי" יתכן שמלמד שהקושי הוא מסברא פשוטה. הפתיחה של "מכדי" מעידה שהגמרא מביאה נתון שבעקבותיו השאלה מתעוררת מאליה. בסוגייתנו, הנתון הידוע הוא, שספר דברים ["משנה תורה"] בא להוסיף על מה שנאמר בשאר ספרים [לענייננו מדובר על ספר "ויקרא"].

3.
הלשון "וכי מאחר.." משמעותו: לפי הנתון שנאמר בקטע הקודם בסוגייתנו: "איה ודיה אחת היא", ואילו הלשון "מכדי" מבוסס על נתון ידוע ממקום אחר שלא הוסבר עד כה בסוגיה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר