סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "תניא נמי הכי"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין קב ע"א


אמר ר' יוחנן: ושניהן מקרא אחד דרשו, +דברים י"ב+ רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש
לא תאכל הנפש עם הבשר,
ר' יהודה ור' אלעזר סברי: כל שאתה מצווה על דמו אתה מצווה על אבריו, והני טמאין נמי, הואיל ואתה מצווה על דמן - אתה מצווה על אברין; ורבנן סברי: לא תאכל הנפש עם הבשר - אלא בשר לחודיה, כל שבשרו מותר - אתה מצווה על אבריו, וכל שאין בשרו מותר - אי אתה מצווה על אבריו. ור' יהודה, למה ליה קרא? ליתי איסור אבר ליחול על איסור טומאה, שכן איסורו נוהג בבני נח! אין הכי נמי, וכי איצטריך קרא - לרבי אלעזר,
תניא נמי הכי: אבר מן החי נוהג בבהמה חיה ועוף, בין טמאה בין טהורה שנאמר +דברים י"ב+ רק חזק לבלתי אכול הדם, כל שאתה מצווה על דמו - אתה מצווה על אבריו, וכל שאי אתה מצווה על דמו - אי אתה מצווה על אבריו - דברי רבי אלעזר, וחכמים אומרים: אינו נוהג אלא בטהורין, שנאמר לא תאכל הנפש עם הבשר - אלא בשר לחודיה, כל שבשרו מותר - אתה מצווה על אבריו, וכל שאין בשרו מותר - אין אתה מצווה על אבריו, ר' מאיר אומר: אינו נוהג אלא בבהמה טהורה בלבד. "

 

1.
הגמרא מביאה ברייתא לסייע לדברי רבי יוחנן בביאור מחלוקת רבי אלעזר וחכמים על ידי דרשה של אותו פסוק.

2.
הפתיחה להבאת הברייתא היא "תניא נמי הכי". בדרך כלל ביטוי זה מעיד שהלכה כאותו אמורא שהברייתא הובאה לסייעו. בסוגייתנו אין כאן הכרעת הלכה במחלוקת בין רבי אלעזר וחכמים [אמנם הרמב"ם פוסק הלכה כחכמים].

3.
רבנו גרשם מפרש שהברייתא – "תניא נמי הכי" – מובאת כדי להוכיח שרבי אלעזר דורש מפסוק שאבר מן החי של הטמאה – אסור. השאלה אם יש בכך גם כדי לומר שהלכה כרבי אלעזר ולא כחכמים.

4.
אולי אם נאמר שגם רבי יהודה סובר כרבי אלעזר [כפי שמופיע בברייתא הראשונה] אזי אין כאן "יחיד מול רבים", וניתן לפסוק גם כרבי אלעזר [ורבי יהודה].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר