סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "משמיה"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין קטז ע"א



אמר ליה רב מרדכי לרב אשי, הכי אמרינן משמיה דריש לקיש.

 

1.
יש כאן תופעה מעניינת, שרב מרדכי – בדור של רב אשי – הדור האחרון לאמוראים אומר דין משמו של ריש לקיש – מהדור השני לאמוראים.

2.
ויותר מעניין, שבסוגייתנו "רב מרדכי" אומר 3 פעמים דברים משמו של ריש לקיש, כתשובה לקושיות "רב אשי". אין ספק ש"רב מרדכי" לא "זוכר" מה אמר ריש לקיש אלא הוא עצמו מסביר את דברי ריש לקיש.

3.
ומיושב, אם נסביר שהביטוי "משמיה" הכוונה היא שהאמורא ה"מאוחר" הולך ב"שיטתו" של האמורא המוקדם. וזוהי ההדגשה בביטוי "משמיה".

4.
ואולי מדובר ברב אשי הקדמון: היה "רב אשי קדמון" [ "סדר הדורות" מוכיח שהיה תלמידו של רב הונא], והוא חי בדור שלפני אביי.

5.
וכמו כן היו שני "רב מרדכי". אחד – בדור הרביעי – בתקופת אביי ורבא - ששאל את "רב יוסף" [אטלס עץ חיים, כרך ד, עמוד 256], והיה "רב מרדכי" - בדור השישי - תלמיד תלמידו של רבא ואמר לרב אשי...

6.
ולכן מתאים לומר, שמדובר ב"רב מרדכי" ו"רב אשי" הקדומים. ואם כן, נראה הגיוני ש"רב מרדכי" אמר "משמיה" ריש לקיש – שחי "רק" – בדור השני – שני דורות לפניו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר