הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
הסבר הביטוי: "הא תו למה לי"
[ביאור מונחי הקישור בגמרא]
בכורות נא ע"א
שלשים של עבד חמשים של אונס ושל מפתה וכו'. הא תו למה לי הא תנא ליה רישא
אונס ומוציא שם רע איצטריך סלקא דעתך אמינא כיון דלא כתיב בהו שקלים אימא זוזי בעלמא קמ"ל דמילף קא ילפי מהדדי."
1.
הביטוי "הא תו למה לי" בסוגייתנו מאד ברור מכיון ששאלת הייתור היא לגבי המשנה עצמה. ויש להבדיל מהביטוי "והא תנינא חדא זימנא" - הייתור הוא במקור אחד מבין השניים [משנה/ברייתא]. בדרך כלל שאלה זו נשאלת כשבשני המקורות כתוב נוסח ממש זהה.
2.
בדרך כלל הגמרא עונה על שאלת "הא תו למה לי" בביטוי "איצטריך" [="צריכא"] - כבסוגייתנו, שיש בכפילות צורך לחידוש דין. שאלת הכפילות היא על חכם מסויים שכנראה הוא זה שאמר את שני הדברים/הדינים. אם מדובר על משנה הרי שהשאלה היא על רבי יהודה הנשיא שערך את המשנה.