הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
הסבר הביטוי: "אמר רבי..." - בתחילת משנה
[ביאור מונחי הקישור בגמרא]
תמורה יב ע"א-ע"ב
ואין המים שאובין פוסלין את המקוה. מאן תנא? אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: רבי אליעזר בן יעקב היא; דתנן, ר' אליעזר בן יעקב אומר: מקוה שיש בו עשרים ואחת סאה מי גשמים, ממלא בכתף תשע עשרה סאה ופותקן למקוה -והן טהורין, שהשאיבה מטהרת ברבייה ובהמשכה. מכלל דרבנן סברי דברבייה ובהמשכה לא? .
1.
בקטע הנ"ל - שוב מופיעה הפתיחה "מאן תנא?" וכאן הגמרא מעמידה את משנתנו כדעת תנא יחיד – רבי אליעזר בן יעקב [לעיל הכוונה היתה ל"רבי אליעזר בן הורקנוס"]
2.
בברייתא [בשנויי נוסחאות משנים את "דתנן" ל"דתניא", ומציינים לתוספתא, מקוואות, פרק ד משנה ב.] יש לציין שני דברים:
2.1
יש שינוי נוסח בין סוגייתנו לתוספתא עצמה [ראה ב"חזון יחזקאל" על מקוואות, עמוד לו]. [השערה: אולי מדובר בברייתא אחרת ולא ב"תוספתא"]
2.2
לא מופיעה במפורש דעת חכמים. ומסוגייתנו – בהמשך - משמע שחכמים חולקים על רבי אליעזר בן יעקב. מקובל לומר שהכלל הוא: אם משנה/ברייתא פותחת ב"אמר רבי..." משמע מכך שחכמים [שלא מוזכרים] חולקים עליו.
3.
כעיקרון ההלכה היא כרבי אליעזר בן יעקב כי משנתו "קב ונקי" [הפרשנים דנים בכך בהרחבה - ראה "מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קכד].