סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מאת: הרב יהודה קוק
מחבר ספר "נופת צופים"

הקורא ק"ש בלי תפילין

ברכות יד ע"ב
 

אמר עולא כל הקורא ק"ש בלא תפילין כאילו מעיד עדות שקר בעצמו וכו'. ויעוי' ברש"י בפ' בלק (פרק כג' פכ"ד) עה"פ הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא וגו' שכ' בזה"ל, כשהן עומדין משינתם שחרית הן מתגברים כלביא וכארי לחטוף את המצות ללבוש טלית לקרוא את שמע ולהניח תפילין, עכ"ל יעו"ש.

ומקשים העולם מ"ט לא כ' תחילה "להניח תפילין" ורק אח"כ "לקרות ק"ש", דבלי תפילין ה"ה כמעיד "עדות שקר" בעצמו. ואע"פ דאם עד שיניח תפילין יעבור זמן ק"ש דעדיף שיקרא בלי תפילין ואינו מעיד עדות שקר בכה"ג, דהא כ' המשנ"ב (בסימן כה' ס"ק יד') דדוקא כשאינו מניחו במזיד שמתעצל וכו' אבל מי שאין לו תפילין או כשהוא בדרך וכו' דבודאי אין לו לאחר מחמת זה לק"ש בזמנה וכו', עכ"ד יעו"ש, ולפי"ז ע"כ דה"ה כשעומד לעבור זמנה דאין לו להניחו ואינו מעיד עדות שקר, מ"מ שבחם של ישראל שקורין ק"ש עם תפילין ולא ברגע האחרון בלי תפילין, וא"כ יל"ע ברש"י.

אמנם י"ל דנקט כן מחמת שבת ויו"ט דאין מניחים תפילין, וזהו שכ' דחוטפים המצות שלובשים טלית וקורין ק"ש, והיינו בין בחול ובין בש"ק ויו"ט, אולם בחול אף מניחים תפילין. וכן בחוה"מ ס"ל לרש"י בסוכה (מו.) בד"ה מצות הרבה וכו' דמניחים תפילין, וכ"כ המלא הרועים שם לדייק, וכ"כ רעק"א במשניות ברפ"ג דברכות ע"ש. ולזה כ' לתפילין רק אחר ק"ש מדנוהג רק בימות החול, ובאמת שבחם דבנ"י שקורין ק"ש אחר הנחת תפילין, ודו"ק.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר