סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

ידור אדם במקום רבו

ברכות ח ע"א

 
"ואמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא: לעולם ידור אדם במקום רבו, שכל זמן ששמעי בן גרא קיים לא נשא שלמה את בת פרעה. והתניא: אל ידור! - לא קשיא: הא דכייף ליה, הא דלא כייף ליה".

שאלתי את הרב מרדכי אליהו: אני הנני שכנו של הרב, אולם אין אני נוהג בכל ההלכות כפסקי הרב. האם עלי לחשוש לדברי הגמרא: "אל ידור – הא דלא כייף ליה"?

ענני הרב שאין בזה חשש, כי הקפידא היא רק אם מעורר הוא מחלוקת עם רבו.

דומה לזה מדוייק בדברי רש"י:
"הא דכייף ליה - אם כפוף הוא לרבו לקבל תוכחתו - ידור אצלו, ואם לאו - טוב להתרחק ממנו, ויהי שוגג ואל יהי מזיד".
משמע שצריך להיות כפוף רק בקבלת תוכחת אמת שאין בה מחלוקת. כי החשש הוא רק שמא יזיד בדבר של איסור, ואם סבור כמאן דאמר אחר, בודאי שמזיד אין כאן.

ואפשר שרש"י למד זאת מהגמרא, שהרי הלימוד הוא משלמה ששמע לרבו ולא נשא אז את בת פרעה באיסור. והאיסור היה משום שלא קבלו גרים בימי דוד ושלמה, ושלמה לא גיירה על פי בית דין (רמב"ם הלכות איסורי ביאה יג, טז). אולם למרות שהיתה מצרית ראשונה, בכך לא עבר שלמה על איסור, כי נהג הוא כרשב"י המתיר מצרית (רד"ק מלכים א' ג, ג).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר