סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

הסבר המושגים: "רבי אבא"; "חד אמר..."

ברכות  מט ע"א


תניא, רבי אליעזר אומר: כל שלא אמר ארץ חמדה טובה ורחבה, בברכת הארץ ומלכות בית דוד בבונה ירושלים - לא יצא ידי חובתו; נחום הזקן אומר: צריך שיזכור בה ברית. רבי יוסי אומר: צריך שיזכור בה תורה. פלימו אומר: צריך שיקדים ברית לתורה, שזו נתנה בשלש בריתות
וזו נתנה בשלש עשרה בריתות.
רבי אבא אומר: צריך שיאמר בה הודאה תחלה וסוף, והפוחת - לא יפחות מאחת, וכל הפוחת מאחת הרי זה מגונה. וכל החותם מנחיל ארצות בברכת הארץ ומושיע את ישראל בבונה ירושלים - הרי זה בור, וכל שאינו אומר ברית ותורה בברכת הארץ ומלכות בית דוד בבונה ירושלים - לא יצא ידי חובתו. מסייע ליה לרבי אילעא, דאמר רבי אילעא אמר רבי יעקב בר אחא משום רבינו: כל שלא אמר ברית ותורה בברכת הארץ ומלכות בית דוד בבונה ירושלים - לא יצא ידי חובתו.
פליגי בה אבא יוסי בן דוסתאי ורבנן, חד אמר: הטוב והמטיב צריכה מלכות, וחד אמר: אינה צריכה מלכות; מאן דאמר צריכה מלכות - קסבר: דרבנן, ומאן דאמר אינה צריכה מלכות - קסבר: דאורייתא.


1.
יש אומרים ש"רבי אבא" שמוזכר בברייתא הוא האמורא "רב", ובכל זאת הוא מוזכר בברייתא [ראה "מתיבתא", הערה ב, שבשלושה מקומות נזכר "רב" בברייתא], וכנראה בגלל הכלל של "רב תנא הוא ופליג".

2.
גם הביטוי "פליגי בה אבא יוסי בן דוסתאי ורבנן חד אמר... וחד אמר..." הוא ייחודי מכיון שמדובר כאן בתנאים ולא באמוראים. אבא יוסי בן דוסתאי היה תנא בדור הרביעי – בדורו של רבי עקיבא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר