הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
הסבר המושג: "בעיה דלא איפשיטא"
ברכות נא ע"א-ע"ב
אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן, ראשונים שאלו: שמאל מהו שתסייע לימין? אמר רב אשי: הואיל וראשונים איבעיא להו ולא איפשט להו,
אנן נעבד לחומרא.
1.
בעיה שלא נפשטה בגמרא פוסקים בה לחומרא למרות שמדובר בדין דרבנן [ואולי אפילו במנהג].
2.
וראה ב"מתיבתא", הערה א, שמסביר מדוע רב אשי פסק "לחומרא" בדין דרבנן – כי עניין הידור עצמו הוא מדאורייתא. וראה גם ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד רצא.
3.
ואולי ניתן לומר כוון אחר: דינו של רב אשי הוא דווקא כשהבעיה הועלתה על ידי "ראשונים" – אמוראים מהדורות הראשונים – בסוגייתנו מדובר ברבי יוחנן. נראה לומר: כיון שראשונים התלבטו [אולי רעיון זה מובא קצת ב"ילקוט ביאורים", שם] ובמשך כל שאר הדורות לא פשטו את הבעיה קובע רב אשי – עורך הגמרא – שיש להחמיר, כנראה בגלל שיש סיבה נסתרת לדין זה.