סקר
האם אתה לומד עם גמרא מפורשת/מבוארת?






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

תנאים: רבי אליעזר הגדול

ברכות  נז ע"א


המניח תפילין בחלום - יצפה לגדולה, שנאמר +דברים כ"ח+ וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך וגו'. ותניא, רבי אליעזר הגדול אומר: אלו תפילין שבראש.

 


1.
ציטוט הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך" ולאחריו הברייתא של רבי אליעזר הגדול באופן כזה - 6 מופעים בש"ס, וכן בהרבה מדרשים ואצל הפרשנים.

2.
ויש להעיר: הרי לא יתכן שזו ברייתא שלמה בפני עצמה שאומרת כך: "רבי אליעזר הגדול אומר אלו תפילין שבראש" – ברור שחסרה פתיחה לברייתא – ציטוט הפסוק. ולכן ברור שהגמרא מצטטת רק את החלק האחרון מהברייתא [יש מקרים כאלה בש"ס].

3.
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת בא - בשלח פרק יג:

ולזכרון בין עיניך. בגובה של ראש. מקום שמוחו של תינוק רופס: א"ר אליעזר הגדול הוא דכתיב וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך (דברים כח י), אלו תפילין של ראש, לפי שנקראו פאר.

במדרש הנ"ל מופיעה הברייתא בשלמות.

3.1
ומדוע בגמרא [בכל המופעים בש"ס] לא מוזכרת הברייתא בשלמות?

3.2
נראה לומר: בכל המקומות בש"ס עיקר העניין היה לימוד מהפסוק כאשר דברי רבי אליעזר הובאו כתוספת הסבר לומר שהפסוק עוסק בתפילין.

3.3
אבל אולי ניתן להוסיף יותר: פרשנות זו של רבי אליעזר היתה ידועה ומוסכמת על כל התנאים, ולכן כאן הוא מוזכר בתור "רבי אלעזר הגדול" ! כי בדרך כלל כשמוזכר במשנה או בברייתא "רבי אליעזר אומר" אין הלכה כמותו כי פסק כבית שמאי ונקרא "שמותי" ו"הוחרם"! ומכיוון שדעת רבי אליעזר כן היה מוסכמת על כולם לכן דבריו לא הובאו בתוך ברייתא, כי בברייתא ניתן היה לומר שחכמים אחרים [כאילו "תנא קמא"] חולקים עליו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר