סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הלכה למעשה בסוגית הדף היומי / הרב דוד לאו

פסחים קא ע"א-ע"ב

 

1. היו שותים והביאו לפניהם יין אחר, לא מברכים עליו בורא פרי הגפן, אבל מברכים עליו הטוב והמטיב.
ברכה זו נאמרת אם נתקיימו התנאים הבאים:
א.אם נשאר מהיין הראשון לפניהם. כי אם לא נשאר אפשר שהביאו את היין מפני שנגמר היין הראשון.
ב. דווקא אם לא ידוע שהיין השני גרוע מהראשון.
ג. אם שותים שני אנשים משני היינות, ויש להם שותפות ביין, אבל כששותה לבדו לא מברך.
ד. אם בשעת ברכת בורא פרי הגפן לא היו לפניו שני הסוגים. אבל אם שניהם לפניו באותה שעה מברך על המשובח בורא פרי הגפן ולא מברך על השני.
ה. אם כשמביאים את השני הייתה דעתו שסיים לשתות, והביאו יין אחר, מברך על השני בורא פרי הגפן, מפני שכבר נמלך, או אם שינה מקומו, או בירך ברכת המזון.
ו. יש מוסיפים תנאי ששתה כבר רביעית יין בשעת הסעודה.
יש מהפוסקים שכתבו שמפני ריבוי התנאים, טוב שיביאו את כל היינות בשעת הסעודה לפניהם ויברכו בורא פרי הגפן על המשובח.

2. שינוי מקום
א. המשנה מקום סעודתו, בין שהלך להמשיך סעודתו במקום אחר, בין שחוזר לסעוד במקומו נחשב הדבר כשינוי מקום.
הפוסקים נחלקו האם ביוצא מעט מפתח הבית, דרך עראי, נחשב גם כשינוי מקום. לכן צריכים להיזהר שלא לצאת, ואם יצא אין לברך על שינוי מקום כזה.
ב. המשנה מקומו באמצע הסעודה צריך לברך שנית. דעת השו"ע שעל ידי היציאה נחשב שנפסקה אכילתו לגמרי, ומה שאוכל עכשיו זו סעודה אחרת, וחייב לברך ברכה אחרונה על מה שאכל, ולברך ברכה ראשונה על אכילתו מכאן ואילך. דעת הרמ"א שבשינוי מקום אינו נחשב כסיים סעודתו אלא כמסיח דעתו מלאכול, ולכן צריך לברך ברכה ראשונה על מה שיאכל מכאן ולהבא, אבל לא יברך ברכה אחרונה על מה שכבר אכל, כיוון שעוד לא סיים, והברכה האחרונה בסוף כוללת את כל אכילתו.
ג. המשנה מקומו באמצע אכילתו באותו חדר אינו נחשב שינוי מקום, גם אם יש דבר שמפסיק וחוצץ בין מקום האכילה למקום שבירך.
לכתחילה טוב שלא לעלות לקומה אחרת, או לעבור לחדר אחר באמצע הסעודה. בדיעבד, אם שינה מקומו לא יברך.
ד. אם בשעת הברכה הייתה דעתו לשנות מקומו ולאכול במקום אחר באותו בית, אינו צריך לברך שנית. אבל מבית לבית לא מועיל זה שהייתה דעתו לכך בשעת הברכה.
הסתפקו האחרונים האם כשרואה את מקומו הראשון, לא ייחשב שינוי מקום גם מבית בית, או דווקא מחדר לחדר באותו בית.
ה. השו"ע סבר כרב ששת ששינוי מקום הוא בכל מיני המאכלים, גם בסעודת פת. הרמ"א כתב כרב חסדא שבדברים שטעונים ברכה לאחריהם במקומם לא נאמר דין שינוי מקום, שכיוון שהוא חייב לחזור ולברך לא נתבטלה הקביעות הראשונה, ולא חייב לברך גם אם ממשיך לאכול במקום אחר.
גם בדברים הטעונים ברכה אחריהם במקומם, אם אכל פחות מכזית ושינה מקומו חייב לברך, כי עוד לא הייתה לו קביעות, שהרי לא חייב עדיין בברכה אחרונה, כיוון שלא אכל כשיעור.
ו. הפוסקים נחלקו איזה מאכלים טעונים ברכה אחריהם במקומם. יש אומרים דווקא פת. יש אומרים גם שאר מיני דגן. יש אומרים גם כל פירות שבעת המינים ויין, כי מברכים אחריהם ברכה מעין שלוש.
לכן, לכתחילה מחמירים לברך במקום על כל שבעת המינים. ואם שינה מקומו לא יברך שנית, אף בשבעת המינים.
ז. הניח שומר ליד השולחן, וחוזר לאכול באותו מקום, גם אם שינה מקומו לא מברך.המשנה ברורה הכריע שגם באכילת פירות נאמר דין זה.
ח. לכתחילה, היוצא ממקומו לא יקום בלי לברך ברכה אחרונה, בכל המאכלים, גם יש שומר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר