סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

גזירות קדומות של חכמים

פסחים יז ע"א


ואמר רב: אישתבש כהני! - מידי הוא טעמא אלא לרב, רב משקי בית מטבחייא תני, אבל משקי בי מדבחיא - מטמא .

1.
רש"י מסכת פסחים דף יז עמוד א:

מידי הוא טעמא אלא לרב - כלום אתה מקשה אלא לרב - רב לא קשיא ליה האי, לעולם חגי בדרבנן בדיק להו, וכבר נגזרה גזירת הטומאה על המשקין, ולרב אליבא דיוסף בן יועזר לא תיקשי - דרב משקי בי מטבחיא תני בעדותו של יוסף; משקה המטבחים - דם ומים, אבל משקה מדבחיא - היין והשמן שהם משקה המזבח - גזרו רבנן טומאה עלייהו, והיינו דבסדר טומאות דהאי קרא איכא אוכל מטמא אוכל ומשקה מטמא משקה דמדרבנן טומאה עושה כיוצא בה.


2.
מובא ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד רעט, שאלה, כיצד יתכן שחגי הנביא בדק את הכהנים לגבי גזירת חכמים [טומאת משקין], הרי לא יתכן ששכחו דבר "חדש" שגזרו בתקופתם, שלא נהג בבית ראשון.

3.
ונראה שזהו דווקא לב העניין, שחגי לא רצה לבדוק אם הם זוכרים את דיני הטומאה מבית ראשון, אלא רצה לבדוק אותם אם הם נאמנים ומקבלים על עצמם במיוחד את הגזירות של אנשי הכנסת הגדולה "החדשה"!

4.
הרי הנביא חגי מדגיש שה' ציוה עליו לשאול אותם, וקצת קשה שרצה לשאול אותם אם הם זוכרים הלכות ישנות, אבל אם נסביר שרצה לשאול אותם אם הם מקבלים על עצמם את הגזירות החדשות ברור מדוע ה' ציוה על חגי הנביא לבדוק אותם, כי הם עומדים לפני השלמת בניין בית המקדש [בית שני], ויצטרכו לקיים את אותם גזירות שתקפות גם בבית המקדש. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר