|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
והבשר לרבות את העצים ולבונה - לבונה
"אמר רב שימי בר אשי, אף אנן נמי תנינא: טבל ועלה אוכל במעשר. העריב שמשו אוכל בתרומה. בתרומה אין, בקדשים לא. אמאי? טהור הוא! אלא: מעלה, הכא נמי מעלה אמר רב אשי, אף אנן נמי תנינא: והבשר לרבות את העצים ולבונה. עצים ולבונה בני איטמויי נינהו? אלא מעלה, הכא נמי מעלה" (פסחים, לה ע"א).פירוש: אָמַר רַב שִׁימִי בַּר אַשִׁי, אַף אֲנַן נַמִי תָּנֵינָא [אנו גם כן שנינו] כעין זו: זב או מצורע שנטהר, טָבַל ביום וְעָלָה מיד אוֹכֵל בַּמַּעֲשֵׂר. הֶעֱרִיב שִׁמְשׁוֹ ובא הלילה אוֹכֵל בַּתְּרוּמָה. ונדייק: בַּתְּרוּמָה אִין [כן] אוכל, אבל בַּקֳּדָשִׁים לֹא. אַמַּאי [מדוע] הלוא טָהוֹר הוּא, ומדוע לא יאכל? אֶלָּא, מַעֲלָה עשו חכמים בקדשים שלא יאכלם עד לאחר הבאת קרבן טהרה. הָכָא נַמִי [כאן גם כן] עשו מַעֲלָה. אָמַר רַב אַשִׁי אַף אֲנַן נַמִי תָּנֵינָא [אף אנו גם כן שנינו] שעשו חכמים מעלה, ששנינו: נאמר "והבשר אשר יגע בכל טמא לא יאכל באש ישרף והבשר כל טהור יאכל בשר" (ויקרא ז, יט), "וְהַבָּשָׂר" לְרַבּוֹת אֶת הָעֵצִים של המקדש וּלְבוֹנָה של הקטורת שהם מקבלים טומאה. ויש לשאול: עֵצִים וּלְבוֹנָה בְּנֵי אִיטְמוּיֵי נִינְהוּ [קבלת טומאה הם]?! הלוא אין טומאה חלה אלא על מאכלים ומשקאות! אֶלָּא מַעֲלָה עשו חכמים מפני הקדושה שבהם, הָכָא נַמִי [כאן גם כן] בטהרת משקים עשו חכמים מַעֲלָה בקדשים (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
על זיהוי הלבונה ומאפייניה קראו בהרחבה במאמר "הכא נמי דאית בה קרטין".
עצי לבונה בעומן צילם: Eckhard Pecher
פריחת הלבונה צילם: Scott Zona
|