סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מאת: הרב יהודה קוק
מחבר ספר "נופת צופים"

אם נשים חייבות בקרבן פסח

פסחים צא ע"ב


גופא אשה בראשון שוחטין עליה בפני עצמה ובשני עושין אותה טפילה לאחרים דברי ר' יהודה וכו', והיינו דנחלקו אם נשים חייבות ג"כ בקרבן פסח או לא, דר' יהודה ור' יוסי ס"ל דחייבות ור"ש ס"ל דפטורות, וכן נחלקו אם חייבות בפסח שני או לא, דר' יוסי ס"ל דחייבות ור' יהודה ס"ל דפטורות ע"ש. ויעוי' ברמב"ם ברפ"א דקרבן פסח ה"א שכ' דאחד האיש ואחד האשה חייבין במצוה זו, וע"ש בכס"מ שכ' דפסק כר' יהודה ור"י לגבי ר' שמעון. וכן יעו"ש לקמן בפ"ב ה"ד דפסק דעושים חבורה בפנ"ע אף בפסח שני, וע"ש בכס"מ שכ' דפסק כר' יוסי ודלא כר' יהודה. ועש"ע בפ"ה ה"ח ובכס"מ שם בזה. וכן יעוי' בחינוך [במצוה ה'] שכ' דנוהגת בזכרים ובנקבות. וע"ש במנ"ח (אות יא') דציין לרמב"ם שם ולגמ' בפ"ח דפסחים שם דהוי פלוגתא דר' יהודה ור"י ור' שמעון וכו' ע"ש.

אולם נר' דרש"י לא ס"ל כהרמב"ם אלא ס"ל כר"ש דפטורות מקר"פ. דיעוי' ברפ"ק דכריתות (ג.) דדנה הגמ' במאי קאיירי המשנה שם דכ' דאיכא לו' כריתות בתורה אי בגברי קחשיב לו' כריתות או בנשי, והיינו אם כל הלו' כריתות שייכים דוקא באנשים או דוקא בנשים, ואמרי' אי בגברי קחשיב א"כ דל האשה הנרבעת דשייך רק בנשים ובצרא לה חדא והוי רק לה' כריתות, ואי בנשי קחשיב דל מנהון הבא על הזכור ועל הבהמה דשייך רק בגברי ובצרי להו תרתי והוי רק לד' כריתות, א"ר יוחנן לעולם תנא וכו', וכתב רש"י בזה"ל, פסח ומילה לא מצי למיפרך, דלאו משום חטאות נקט להו דהא לאו בני קרבן נינהו דאין קרבן אלא על לאו כדמפרש לקמן, עכ"ל יעו"ש. והיינו דא"א להקשות אף מפסח ומילה דנשים פטורות מזה דע"כ דמדכ' במשנה דאיכא כרת ע"ז דלא קאיירי בנשים כ"א בגברים ודומיא דמקשי' מדכ' במשנה להבא על הזכור ועל הבהמה, דע"ז י"ל דלאו משום חטאות נקט להו וכו' וע"כ דפסח ומילה שאני. ומבואר א"כ דס"ל לרש"י בפשיטות דנשים ליתנייהו בחיוב קרבן פסח ודומיא דליתנייהו במילה, וכדס"ל לר' שמעון, ודלא כהרמב"ם והחינוך דפסקו כר' יהודה ור"י, ודו"ק. ויל"ע מ"ט אכן שבק רש"י לר"י ור"י דרבים הם ותפס כר"ש דיחידאה הוי. וכן יל"ע מדקי"ל דהלכה כר' יוסי אף "מחבירו" וא"כ כ"ש דהלכה כר' יוסי "מחביריו", ויל"ע.

אכן יעו"ש ברבינו גרשום שכ' בזה"ל, אי אמרת מילה נמי הא ליתא בנשי, הא לא קשיא דלא מיירי אלא בלאוין, עכ"ל ר"ג ע"ש. ומדוייק א"כ דס"ל כהרמב"ם דאכן נשים ג"כ חייבות בקר"פ, דהא הק' רק על "מילה" דליתא בנשים אך "פסח" ע"כ דס"ל דאיכא בנשים ואם לא הקריבוהו ה"ה חייבות ע"ז כרת ולכן לא הק' אף על פסח, ודו"ק. ובדוחק י"ל בדעת רש"י, דאכן ס"ל דחייבות בקר"פ, רק רצה ליישב המשנה אף כוותיה דר' שמעון, דאף לדידיה אתי שפיר מ"ט כ' במשנה לפסח ואע"פ דליתא בנשים שכן פסח שאני שאין בו "קרבן" וכו'. אך ודאי דוחק הוא, דרש"י איירי מ"ט הגמ' לא הק' אף מפסח, וא"כ פ' י"ל דהגמ' ס"ל כהלכה כרבים כר"י ור' יוסי דחייבות בקר"פ, וא"כ אינו ענין למשנה שכ' לפסח, ודו"ק. וא"כ נ"ל דס"ל לרש"י בזה כוותיה דר' שמעון [ויל"ע מ"ט באמת], ודלא כמדוייק בר' גרשום דס"ל כר"י ור' יוסי דחייבות בזה, וכדפסקו הרמב"ם והחינוך. והבן בס"ד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר