סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 842

 

"אמר רבי יוחנן מפני מה זכה ירבעם בן יואש מלך ישראל להמנות עם מלכי יהודה, מפני שלא קיבל לשון הרע על עמוס"

פסחים  פז ע"ב


ומסביר המהרש"א מהו ענין הלשון הרע כאן, משום שכבר הובטח יהוא שנאמר לו [מלכים ב י] "בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל", יהוא בן נמשי הוא מלך ממלכי ישראל שהובטח להיות מלך הוא ועוד ארבעה דורות אחריו, וגם עמוס לא ניבא שיהרג ירבעם בן יואש, הוא רק אמר בנבואה שלו "וקמתי על בית ירבעם בחרב", שזכריה הבן של ירבעם הו זה שנהרג, ואילו אמציה הכומר הזה של הע"ז שלח להגיד לירבעם בלשון הרע, הוא אמר לו לשון הרע לשקר לירבעם כי קאמר עמוס בחרב ימות ירבעם, שירבעם ימות בחרב, על זה אמר ירבעם חס ושלום שיאמר אותו צדיק כך עליו, הרי אני בני שלשים מיהוא, כפי שהזכרנו שיהוא בן נמשי היה לו בן יהואחז, ולבן הזה היה בן יואש, וירבעם הוא בן יואש שהוא בן בנו של יהואחז, הרי שירבעם הוא בני שלשים, ואיך יתכן שהוא אמר שהוא יהרג, הרי הובטח בני רבעים, אם הוא אמר באמת שיהרג כמו שאמרת לי, מה אעשה שכינה אמרה לו כן, ושמא יגרום החטא, שהקב"ה חזר בו מההבטחה של "בני רבעים ישבו", ואם כן הוא לא קיבל לשון הרע. ובענין זה של מלכות יהוא, הסביר המהרש"א לעיל בד"ה קרא שמו יזרעאל, ששם הוא מקשה למה הפסוק אמר "ופקדתי דמי יזרעאל על בית יהוא", והוא אומר שיש לפרש כי מלכות יהוא היה על פי הדיבור, שהרי הוא נמשח בשמן על ידי אלישע כשהקב"ה אמר לאלישע הנביא ללכת למשוח את יהוא בן נמשי למלך, וגם בניו נמשכו על פי הדיבר, כמו שהזכרנו שהקב"ה אמר אל יהוא "בני רבעים ישבו לך על כסא", ואילו מלכי ישראל שמלכו אחרי שושלת המלכות של יהוא הם מלכו מעצמם, ולכן הפסוק תולה את השבתת המלכות מישראל והגלות שהם יגלו בגולה במלכות בית יהוא, וזו הנבואה נאמרה על ישראל בזמן מלכותו של ירבעם בן יואש מלך ישראל, ומיד אחריו לא מלך הבן שלו רק ששה חדשים. וזה מה שהזכרנו קודם שהוא נהרג, שוב לא היה מלך על פי הדיבור, אלא שמלכו כפי שמבואר בפסוקים, שלום בן יביש מלך ירח [חודש] אחד, ומנחם בן תפסח מלך, ובימיו בא פול מלך אשור שהוא תחלת גלות ישראל כך הסביר המהרש"א לעיל.

[עצי השדה]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר