סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"מסדר" שמועות

פסחים קה ע"ב


אמר ליה: 
אנא לא חכימאה אנא, 
ולא חוזאה אנא, 
ולא יחידאה אנא, 
אלא גמרנא וסדרנא אנא, 
וכן מורין בבי מדרשא כוותי - 
שאני לן בין עיולי יומא לאפוקי יומא. עיולי יומא - כל כמה דמקדמינן ליה עדיף, ומחבבינן ליה. אפוקי יומא - מאחרינן ליה, כי היכי דלא ליהוי עלן כטונא

 


 

1.
הסבר: רב נחמן בר יצחק ענה לרבינא, לגבי הכלל של "חביבה מצוה בשעתא", ולגבי ההבדל בזה בין כניסת השבת ליציאתה.

2.
רש"י מסכת פסחים דף קה עמוד ב:

לא חכימא אנא - דלא אמינא ליה אנא מדעתאי להא דחביבה מצוה בשעתה.
ולא חוזאה אנא - מגיד, ולא אמינא ליה משמיה דגברא יחידאה.

שני הביטויים הנ"ל מלמדים שרב נחמן בר יצחק טוען שאת הכלל לא אמר מסברא עצמית ולא בשם חכם יחיד.

3.
המשך דברי רש"י:

אלא גמרנא אנא - כך שמעתי בישיבה.
וסדרנא אנא - מסדר שמועות לפני רבותי תמיד.

הוא שמע את הכלל בישיבה - כנראה הכוונה למושב של קבוצת חכמים - ו"סדרנא אנא", כלומר הוא בדק ודן בזה והוא מצטט אותם בדיוק כי הוא מומחה בסידור השמועות.

3.1
רש"י הוא לא מתייחס לביטוי "ולא יחידאה אנא" אבל מתאים לשני הביטויים הראשונים.

4.
רשב"ם מסכת פסחים דף קה עמוד ב:

... ובתלמידי רבינו יצחק כתב ה"ג
לא חכימא
ולא גמרנא אנא
אלא מסדרנא אנא

ונ"ל פי' הדבר כן
לא חכימא אנא לומר מה שאמרתי מעצמי מקדש והולך כל היום כולו וגם לתרץ חביבה מצוה בשעתה

ולא גמרנא אנא לא למדתי דבר זה מרבותי בסדר קידוש אלא סדרנא אנא כל סדרי ברכות קידוש והבדלה נתתי לב בהן לברר את כולן לא נתישבתי עד שעמדתי על עיקרן ועל סדרן להורות לעולם כן:

לפי הרשב"ם רב נחמן בר יצחק מסביר שלא אמר את הדין של "מקדש והולך" שעל זה היה קשה והשיב על פי הכלל של "חביבא מצוה בשעתא" מעצמו. כנראה הכוונה היא לדברים שנאמרו בחופזה.
אלא - רב נחמן בר יצחק אומר - "אלא מסדרנא אנא", כלומר, בדקתי את כל הנושאים הקשורים לקידוש ולהבדלה באופן שניתן לפסוק כך לעולם.

לפי רש"י "מסדרנא" פירושו "מסדר שמועות לפני רבותי" או שמביא השמועות לפניהם או שמקבל מהם. ולפי הרשב"ם הכוונה יותר לבדיקה ולהכרעה של מי שמסדר...

נראה שלפי הרשב"ם מודגש יותר שרב נחמן בר יצחק התמחה בדיני הבדלה.

5.
נראה מרש"י והן מהרשב"ם שמסוגיה זו ניתן להסיק שרב נחמן בר יצחק כנראה היה חבר בקבוצת "עורכי הגמרא"!

6.
גם רש"י וגם הרשב"ם לא מתייחסים לביטוי האחרון שאמר רב נחמן בר יצחק:

"וכן מורין בבי מדרשא כוותי"

נראה שהוא מתאים יותר להסבר של הרשב"ם על "אלא מסדרנא אנא", כלומר בית הדין בזמנו מאשרים את דינו של רב נחמן וכך בית הדין פוסק הלכה. ואולי בית הדין הזה שמוזכר כאן הוא בית הדין שהתחיל לערוך את הש"ס וכדי לבצע זאת צריך היה להכריע בשאלות "פתוחות"!

7.
ראה ב"ילקוט ביאורים" הסבר מיוחד על הביטויים "לא יחידאה וכו'" 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר