סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"הכי קאמר" ו"חיסורי מחסרא"

פסחים קו ע"א


תנו רבנן +שמות כ+ זכור את יום השבת לקדשו - זוכרהו על היין. אין לי אלא ביום, בלילה מנין - תלמוד לומר זכור את יום השבת לקדשו. בלילה מניין? - אדרבה, עיקר קדושא בלילה הוא קדיש, דכי קדיש - תחלת יומא בעי לקידושי! ותו: בלילה מנין - תלמוד לומר זכור את יום. תנא מיהדר אלילה וקא נסיב ליה קרא דיממא! -
הכי קאמר: זכור את יום השבת לקדשו - זוכרהו על היין בכניסתו. אין לי אלא בלילה, ביום מנין - תלמוד לומר זכור את יום השבת.

 

1.
הגמרא אומרת שצריך לשנות את סדר המשפט בברייתא. במקום "... ביום, בלילה מנין" יש לקרוא "... בלילה, ביום מניין".

2.
הפתיחה לשינוי/תיקון הזה הוא באמצעות הביטוי "הכי קאמר". לפעמים משמעותו היא, שכך יש לפרש ולפעמים משמעותו היא ממש תיקון גירסא כמו [לפעמים] משמעות הביטוי "חיסורי מחסרא והכי קתני".

3.
רשב"ם מסכת פסחים דף קו עמוד א:

הכי קאמר כו'. אף על גב דאין לפרש לשון השנוי בברייתא בענין זה אלא ע"י שאנו מסרסין אותה למפרע אפ"ה לא שייך למימר חסורי מיחסרא שהרי אין חסר ממנה כלום אלא ששנויה למפרע דבמקום שהיה לו לומר אין לי אלא בלילה ביום מנין טעה התנא בשמועתו ושנה אין לי אלא ביום בלילה מנין הלכך לא שייך למימר חסורי מיחסרא:

הרשב"ם מציין שאין כאן תוספת מילים, אלא שינוי סדר המילים במשפט. ולכן לא מתאים הביטוי "חיסורי מחסרא". אבל בולט מאד בפירושו העניין שהתנא טעה ויש לתקן את דבריו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר