סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

מסכת יומא דף כה

 

עמוד א

רש"י ד"ה אלא למלכי בית דוד. שמצינו בהן ישיבה שנאמר (שמואל ב ז) ויבא המלך דוד וישב לפני ה' ויאמר מי אנכי ומי ביתי וגו':
רש"י מביא את המשך הפסוק ומסיים וגו' וכן הוא בגמרא (לקמן בדף סט:) ומכאן שכל פסוק זה  וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ דָּוִד וַיֵּשֶׁב לִפְנֵי יְהוָה וַיֹּאמֶר מִי אָנֹכִי אֲדֹנָי יְהוִה וּמִי בֵיתִי כִּי הֲבִיאֹתַנִי עַד הֲלֹם: נצרך ללמדינו על ענין זה של ישיבה בעזרה למלכי בית דוד דווקא, ותוספת הסבר לזה נמצא בצירוף דברי רש"י על פסוק זה וישב לפני ה'. לפני הארון : עד הלם. שהמלכתני : וכן בדברי רש"י בדף סט: רש"י ד"ה אלא למלכי בית דוד שנאמר ויבא המלך דוד וישב וגו'. כשאמר לו נתן הנביא אתה לא תבנה הבית כי ימלאו ימיך וגו': דהמתבונן בפרק זה בפסוקים הקודמים, שדוד המלך מבקש לבנות בית לשכינה ששוכנת ביריעות האהל במשכן והוא המלך נמצא בבית ארזים, וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, אֶל-נָתָן הַנָּבִיא, רְאֵה נָא, אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּבֵית אֲרָזִים; וַאֲרוֹן, הָאֱלֹהִים, יֹשֵׁב, בְּתוֹךְ הַיְרִיעָה. לכאורה מעמד זה הוא בבחינת הכנעה שדוד המלך מקטין עצמו, ובכל זאת הוא יושב לפני ה' וכמו שרש"י אומר לפני הארון ולא רק ישיבה סתם לפני ה' כי מלא כל הארץ כבודו וכל ישיבה נקראת לפני ה', ובמקום זה מזכיר דוד שהגיע עד הלם לרום המדרגה למלוכה, ולכן יאה למלך זה ולבניו שהיה מיצר על כבוד השכינה ליחד לו מקום לשבת בעזרה, ובזה גם מיושב איך פסוק זה הנאמר לדוד שהיה במשכן בשילה לגבי כל מלכי בית דוד לעזרה שבבית המקדש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר