סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

יְהוּדָה מְחֹקְקִי

יומא כו ע"א

 
"אמר רבא: לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי או משבט יששכר, לוי – דכתיב: (דברים לג, י) יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב, יששכר דכתיב: (דברי הימים א' יב, לג) וּמִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל.
- ואימא יהודה נמי, דכתיב (תהלים ס, ט) יְהוּדָה מְחֹקְקִי! - אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא קאמינא [/קאמרינן/קאימנא]
".

וקשה שאדרבה דוקא על יהודה אמרו במסכתות סוטה דף ז ע"ב; ובבא קמא דף צב ע"א: "לא הוה קא סלקא ליה שמעתא אליבא דהילכתא, ועזר מצריו תהיה".
ובמסכת סנהדרין דף צג ע"ב:
"דוד - דכתיב ויען אחד מהנערים ויאמר הנה ראיתי בן לישי בית הלחמי ידע נגן וגבור חיל ואיש מלחמה ונבון דבר ואיש תאר וה' עמו וגו'. ואמר רב יהודה אמר רב: כל הפסוק הזה לא אמרו דואג אלא בלשון הרע: ידע נגן - שיודע לישאֹל, גבור - שיודע להשיב, איש מלחמה - שיודע לישא וליתן במלחמתה של תורה, ונבון דבר - שמבין דבר מתוך דבר. איש תואר - שמראה פנים בהלכה. וה' עמו - שהלכה כמותו בכל מקום".
על הקושיה מדוד כתב המהרש"א: "והא דאמרינן פרק חלק דהלכה כדוד בכל מקום והכי נמי בעירובין דוד דגלי מסכת כו' היינו איהו גופיה שהיה מלך אבל שאר אינשי משבט יהודה גם שהיו חכמים לא זכו להיות הלכה כמותם מה שאין כן בשבט לוי ויששכר שחכמים שבהם מורים הוראות אליבא דהלכתא". אך קשה, שבמפורש אמרו: "לא משכחת צורבא מרבנן דמורי אלא דאתי משבט לוי או משבט יששכר", כלומר שלא נמצא כלל, גם לא מלך. ועוד קשה, שכשם שאין מקום לחלק ולומר: שָׁאנֵי דוד שכן היה אדמוני, כך מנין לחלק בין מלך להדיוט? וכמו כן אין לתרץ את הקושיה מיהודה – שמדובר רק ביהודה עצמו ולא בזרעו, שהרי מכל מקום גם יהודה עצמו לא אתי משבט לוי או משבט יששכר.

עוד קשה, שאמנם בפסוקים מבואר היטב כדברי רבא – שלוי ויששכר הורו הוראה בישראל: יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב, יוֹדְעֵי בִינָה... לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל, אך מנין להעמיד דוקא באופן של אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא?

אלא שיש לקיים את הגירסא: "ואימא יהודה נמי, דכתיב (תהלים ס, ט) יְהוּדָה מְחֹקְקִי - אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא קאימנא", והפירוש יהיה שהפסוק יְהוּדָה מְחֹקְקִי עוסק באסוקי שמעתא אליבא דהילכתא, כלומר בירור ההלכות וחקיקת החוקים, שזהו פירוש הלשון: יְהוּדָה מְחֹקְקִי. ואילו לוי ויששכר הנם רק מורי הוראה למעשה לצבור, שזהו ענין אחר.
או שמא יש לגרוס: "אסוקי שמעתא אליבא דהילכתא לא קאמינא", כלומר שלוי ויששכר הנם מורי הוראה, ולא עוסקים באסוקי שמעתא אליבא דהילכתא.

תגובות

  1. כח אייר תשפ"א 20:27 תירוץ נוסף | אליה

    התוספות ישנים כותב שדוד הוא צאצא מרים שהיא משבט לוי ולכן יכול לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר