הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
"תא שמע" - מדברי אמורא
ביצה יח ע"א
תא שמע, דאמר רב חייא בר אשי אמר רב: נדה שאין לה בגדים - מערמת וטובלת בבגדיה. ואם איתא, - נגזור דלמא אתי לאטבולי בעינייהו! - שאני התם, מתוך שלא הותרה לה אלא על ידי מלבוש - זכורה היא. מבנה הסוגיה:
1.
הגמרא מקשה מדברי רב על האמורא רבה ומיישבת. נשאלת השאלה: הרי הכלל הוא שלא מקשים מאמורא על אמורא אחר.
1.1
יש אומרים שלרב היה מעמד מיוחד של רבן של ישראל, ולכן יש להקשות ממנו על אמורא אחר [ראה "מתיבתא", הערה כז]. ראה מה שכתבנו בהרחבה על מעמדו של "רב" - מסכת ביצה דף ט.
2.
ונראה להוסיף: הגמרא בסוגייתנו פותחת את ציטוט דברי רב בביטוי "תא שמע". מדוע לא ניסחה: "והאמר...", אלא יש לומר, שכנראה הביטוי "תא שמע" מעניק תוקף חזק יותר לדברי אמורא [כשדבריו מובאים אחרי הביטוי "תא שמע"]!
3.
הערה: החכם "אשי" שמוזכר כאן אולי הכוונה לרב אשי הקדמון! ואולי גם לו היה תפקיד של עריכת הגמרא בדורו, ולכן לדבריו יש יותר משמעות ולכן מקשים ממנו על אמורא אחר - רבה.