בחגך ולא באשתך
מועד קטן ח ע"ב
"אמר רב דניאל בר קטינא אמר רב: מניין שאין נושאין נשים במועד - שנאמר (דברים טז, יד) וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ - ולא באשתך".
דרשה זו צריכה ביאור, מדוע לא דרשו כמו כן: ושמחת בחגך – ולא באכילה ושתיה? ודאי משום שאדרבה, שמחת החג מתקיימת דוקא באכילה ושתיה. אם כך, למה לא תהא גם מצוה רבה לישא אשה דוקא במועד, היש שמחת מועד גדולה מזו?!
אלא שההבנה שעליה מושתתת השאלה – בטעות יסודה. דברי הגמרא "ולא באשתך" אין פירושם שלא תִּשְׂמַח ותתענג באשתך. ההיפך הגמור, בנישואיך חייב אתה לְשַׂמֵּחַ את אשתך! כמו כן: וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ – אין הפירוש שתשמח מהחג, אלא שתשמח לכבוד החג! וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ – חייב אתה להקדיש את כל תשומת לבך בחג במצוות שמחת החג, ולא במצוות (דברים כד, ה) וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח. העוסק במצוה פטור מן המצוה.