סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

לא אמר כלום

נדרים י ע"ב

 
"אמר שמואל: אמר אשיבתא - לא אמר כלום, אשקיקא - לא אמר כלום, קרינשא - לא אמר כלום".

מה בין הכינויים הנחשבים לנדר או לפחות לכינויי כינויין, לבין אותם שאם אמרם לא אמר כלום?

אמרו לעיל בעמוד זה: "אמר ליה רבינא לרב אשי: קינמא, מאי? קונם קאמר, או דילמא (שמות ל, כג) קִנְּמָן בֶּשֶׂם קאמר? אמר ליה רב אחא בריה דרב חייא לרב אשי: קינה, מאי? קינה {כלומר קן} של תרנגולין קאמר, או דילמא לשון דקונם?".
הרי שמילה חסרת משמעות המזכירה מילה שמשמעותה נדר, מרמזת על הנדר, מה שאין כן מילה שניתן לפרשה במשמעות אחרת.
דומה לזה נסתפקו דוקא כאשר קיימת אפשרות לפרשנות אחרת, לעיל בדף ו ע"ב: "אמר לה לאשה הרי את מקודשת לי, ואמר לה לחבירתה ואת, מי אמרינן ואת נמי אמר לה לחבירתה, ותפסי בה קידושין לחבירתה, או דלמא ואת חזאי אמר לה לחבירתה, ולא תפסי בה קידושין בחבירתה?".
ובדף ז ע"א: "אמר הדין ולא אמר נמי, מאי? הדין נמי צדקה קאמר, או דלמא מאי והדין - לנפקותא בעלמא קאמר, ודבורא הוא דלא אסקיה?...
אמר והדין ולא אמר נמי, מאי? הדין דאמר - והדין נמי בית הכסא, או דלמא מאי והדין - לתשמישא בעלמא קאמר?".
ובדף ט ע"א: "דלמא הריני בתענית קאמר? ... דלמא הימנו דאכילנא קאמר?".

ולביטויים שהזכיר שמואל קיימת משמעות ברורה:
אשיבתא – פירש רש"י במסכת ברכות דף לט ע"א: "שיבתא - ירק שנותנין מעט בקדרה למתק בעלמא ולא לאכלו, אני"ט בלעז". כלומר שֶׁבֶת ריחני – שמיר, או אניס.
אשקיקא – פירש רש"י במסכת כתובות דף סא ע"ב: "נדרשיר... שחוק שקורין אישקקי"ש" כלומר שחמט Chess échecs.
קרינשא – גירסת הערוך קורנסא כלומר קורנס – פטיש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר