סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


פירוש הביטוי "ערוה"

סנהדרין מד ע"ב - מה ע"א

 
"האיש מכסין אותו מלפניו, והאשה מלפניה ומאחריה, דברי רבי יהודה... תנו רבנן: האיש מכסין אותו פרק אחד מלפניו, ואשה שני פרקים, בין מלפניה בין מלאחריה, מפני שכולה ערוה, דברי רבי יהודה".

פירש רש"י: "פרק אחד - כלומר: מעט ממנו מלפניו".
ובסוגיה המקבילה במסכת סוטה דף ח ע"א פירש רש"י: "שכולה ערוה - אחוריה ופניה שבית הבשת נראה משני צדדין".
כלומר שאין פירוש "כולה ערוה" האמור כאן - כל גופה. אלא מדובר רק ב"אותו מקום", ומשמעות "כולה" – שגם מלפנים וגם מאחור.

פירוש המילה "ערוה" הוא – דבר הזקוק לכיסוי. ואותה 'ערוה' המוזכרת אצלנו בגמרא היא רק אותו מקום שנצרכת לכסותו כדי שתוכל לברך. כמו ששנינו במסכת חלה ב משנה ג: "האשה יושבת וקוצה חלתה ערומה מפני שהיא יכולה לכסות עצמה".

יש שימוש נוסף למילה 'ערוה'. בדברי הרמב"ם: (הלכות קריאת שמע ג, טז) "וכל גוף האשה ערוה". שם כוונתו לכל הגוף ממש, כפי שאמרו שאסור להביט אפילו באצבע קטנה של אשה (ברכות דף כד ע"א; ושבת דף סד ע"ב). (לשיטת הרמב"ם זה גם פירוש המילה 'ערוה' בדינים: "קול באשה ערוה" ו"שער באשה ערוה" שבברכות דף כד ע"א).

למושג "ערוה" יש משמעות שלישית, במסכת ברכות דף כד ע"א: "אמר רב חסדא: שוק באשה ערוה, שנאמר (ישעיהו מז, ב) גַּלִּי שׁוֹק עִבְרִי נְהָרוֹת, וכתיב (ישעיהו מז, ג) תִּגָּל עֶרְוָתֵךְ גַּם תֵּרָאֶה חֶרְפָּתֵךְ". כאן מדובר באברים הנצרכים לכיסוי של לבוש.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר