סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

אין הכי נמי

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין עג ע"א

 

גמרא. תנו רבנן: מניין לרודף אחר חבירו להרגו שניתן להצילו בנפשו - תלמוד לומר +ויקרא י"ט+ לא תעמד על דם רעך.
והא להכי הוא דאתא?
האי מיבעי ליה לכדתניא: מניין לרואה את חבירו שהוא טובע בנהר, או חיה גוררתו, או לסטין באין עליו, שהוא חייב להצילו - תלמוד לומר לא תעמד על דם רעך.
- אין הכי נמי.
ואלא ניתן להצילו בנפשו מנלן?
- אתיא בקל וחומר מנערה המאורסה,..
 

1.
הביטוי "אין הכי נמי" כ- 70 מופעים בש"ס.

2.
הגמרא למדה מהברייתא שהמקור לדין "רודף" הוא מהפסוק "לא תעמוד..." והגמרא שואלת: הרי מהפסוק הזה לומדים דין אחר: להציל טובע בנהר וכדומה. [ולא דין רודף]

3.
עונה הגמרא "אין הכי נמי" – השאלה נכונה והמקור לדין רודף הוא מהפסוק בנערה המאורסה.

4.
קושי גדול: אבל המקור הראשון כתוב בברייתא במפורש. האם יתכן שהגמרא מתכוונת לומר שהברייתא משובשת?

5.
אלא, כנראה [כפי שמוסבר ב"שוטנשטיין" הערה 9] שהגמרא מתכוונת לומר כך: דין רודף, בעיקרון וביסודו, נלמד ממקור אחר, מהדין שמביאה הגמרא בהמשך,
ואחרי שנדין רודף נלמד הממהקור השני ממילא דין רודף נלמד גם מהפסוק "לא תעמוד..."

6.
נראה לי, לפי זה, שמשמעות הביטוי "אין הכי נמי" איננו כפירוש המוקבל – באמת נכון! – אלא הפרוש הוא: "כן, כולל גם אותו", כלומר הפסוק "לא תעמוד..." מתייחס גם ל"רודף..." שמי שלא מקיים את דין רודף עובר על לאו של "לא תעמוד..."

6.1
לפי הנ"ל יוצא שיש משמעות פשוטה למלה "נמי" שבתוך הביטוי השלם "אין הכי נמי"!

7.
הביטוי "אין הכי נמי" מופיע גם בעמוד ב'

ולכתוב רחמנא חטא מות ולא בעי נער ונערה!
- אין הכי נמי,
ואלא נער נערה...

שם, נראה שפרושו לא כפי שהסברנו כאן, אלא כפשוטו: אמנם כן, ומיישבים את הלימוד מכל חלקי הפסוק.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר