סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

דינים קדומים

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין פז ע"ב

 

בין דין לדין - בין דיני ממונות, דיני נפשות דיני מכות. 
דיני ממונות - בפלוגתא דשמואל ורבי אבהו, דאמר שמואל: שנים שדנו - דיניהם דין, אלא שנקראין בית דין חצוף. ורבי אבהו אמר: לדברי הכל אין דיניהן דין, 
דיני נפשות - בפלוגתא דרבי ורבנן. דתניא, רבי אומר: +שמות כ"א+ ונתתה נפש תחת נפש - ממון, אתה אומר ממון, או אינו אלא נפש ממש? נאמר נתינה למעלה ונאמר נתינה למטה, מה להלן ממון - אף כאן ממון. 
דיני מכות - בפלוגתא דרבי ישמעאל ורבנן. דתנן: מכות בשלשה, משום רבי ישמעאל אמרו: בעשרים ושלשה.  

1.
הגמרא מסבירה את הברייתא לשיטת רבי מאיר שאם זקן ממרא חלק על הסנהדרין בעניין שחלקו בו שמואל ורבי אבהו, בענין שנים שדנו, ויש לזה השפעה של מי הממון, ולפי זה יכול להשפיע על כסף קידושין, ועל חלות הקידושין וממילא על איסור אשת איש, שזה איסור כרת ["שזדונו כרת" – שרק על דברים אלו חל דין זקן ממרא – לפי רבי מאיר]

2.
נשאלת השאלה האם בזמן הקדום - בהם שימשה הסנהדרין בישראל - חכמי הסנהדרין כבר הכירו את המחלוקת בין שמואל ורבי אבהו?

3.
לפי סוגייתנו נראה שכן.

4.
רוב המחלוקות שהובאו בסוגיה בנושא הברייתא הן מחלוקות תנאים מלבד זו שהזכרנו ומחלוקת נוספות: בין רב ולוי, ובין רבי יוחנן וריש לקיש.

5.
ראה המשך בעניין זה גם להלן בדף פט.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר