סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רב אשי ורבינא

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין צב ע"א

 

אמר רבא: מניין לתחיית המתים מן התורה - שנאמר +דברים ל"ג+ יחי ראובן ואל ימת, יחי ראובן - בעולם הזה, ואל ימת - לעולם הבא.
רבינא אמר מהכא: +דניאל י"ב+ ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם.
רב אשי אמר מהכא: +דניאל י"ב+ ואתה לך [לקץ] ותנוח ותעמד לגרלך לקץ הימין.

1.
רבינא היה תלמיד-חבר של רב אשי ודבריו היו צריכים להיות אחרי דברי רב אשי, ואי אפשר לומר שמדובר על רבינא הקדמון שהיה בתקופת רב יוסף, מפני שאז דברי רבינא בסוגייתנו היו צריכים להיכתב לפני דברי רבא.

2.
אלא, יש לומר שלושה הסברים:

2.1
למרות שרבינא היה תלמיד חבר לרב אשי הוא היה מבוגר ממנו, שהרי היה תלמידו של רבא ורב אשי לא הכיר את רבא, לכן דבריו מובאים לפני דברי רב אשי.

2.2
רב אשי הוא המכריע בש"ס ולכן דבריו מובאים אחרונים.

2.3
הדרשות מובאות לפי סדר הפסוקים בתנ"ך. הפסוק של רבא מספר דברים. הפסוקים של רבינא ורב אשי מספר דניאל מאותו פרק, אולם הפסוק של רבינא מופיע לפני הפסוק של רב אשי.

2.4
בספר "מנחת יהודה" טוען שכן מדובר ברבינא הקדמון ולכן מופיע לפני רב אשי. אולם אז היה צריך להופיע גם לפני רבא. [יש אומרים שרבינא הקדמון היה בזמן רב יהודה או בימי רב יוסף, ובודאי שלפני רבא].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר