סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

תיקו בדברי אגדה

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין צה ע"ב

 

אמר רב יהודה אמר רב: בא עליהם סנחריב הרשע בארבעים וחמשה אלף איש בני מלכים יושבים בקרונות של זהב, ועמהן שגלונות וזונות. ובשמנים אלף גבורים לבושי שריון קליפה, ובששים אלף אחוזי חרב רצים לפניו, והשאר פרשים. וכן באו על אברהם, וכן עתידין לבוא עם גוג ומגוג.
במתניתא תנא: אורך מחנהו ארבע מאות פרסי, רחב צואר סוסיו ארבעים פרסי, סך מחנהו מאתים וששים ריבוא אלפים חסר חד.
בעי אביי: חסר חד ריבויא, או חסר חד אלפא, או חסר מאה, או חסר חד? תיקו.

1.
בספר "לקט כללי הגמרא":

יש מי שאומר במתניתא תנא היינו אותה ברייתא איננה שנויה מפי רבי חייא ור' אושעיא או מבר קפרא או מלוי שהיו תלמידי רבינו הקדוש, אלא ברייתות ששנויות מפי חכמים אחרים, כגון ברייתות בבליות כמו שמובא פעמים תני רב יוסף,
או כמו שהגמרא אומרת שחכם פלוני כשבא מארץ ישראל הביא בידו ברייתא לחכמי בבל,
וברייתא זו אינה עיקר ואולי משובשת ולא נשנית משמו של רבי חייא ור' אושעיא,
ולכן אותם דינים שמובאים שם אין לסמוך עליהם.
ויש מי שאומר שאין זה מוכרח שכן סתם ברייתא בלא שם מחברה היה ר' חייא
ומתי שייך להסתפק ולומר שברייתא זו משובשת כגון אם מובאת בלשון תני לוי תני רב יוסף, אזי אין לסמוך עליה ואינה עיקר לפסק הלכה.

אולי בגלל שדברי הברייתא, בסוגייתנו, הם מופרזים, שסך מחנהו של סנחריב היה שני מליארד ושש מאות מליון חיילים!!!
זוהי הפרזה ולא כל כך אמינה, ולכן מתאים לביטוי הפתיחה "במתניתא תנא" שמתאימה לברייתות לא מוסמכות !!!

2.
אביי מציג בעיה: בברייתא נמנו חייליו של סנחריב והברייתא אומרת שמהסכום הכולל צריך להפחית "אחד", ואביי מתלבט מה פרוש "אחד" – אלף, רבבה, מאה, או אחד ממש.

3.
והגמרא לא עונה אלא קובעת "תיקו" !!!, כלומר הספק נשאר בעינו [ונמתין לאליהו הנביא שיפתור את הספק!]

4.
הפרשנים שואלים: מאי נפקא מינה? מה המשמעות של הספק הזה, שהרי לא מדובר כאן כלל בעניין הלכתי?

5.
יש עונים: אם אדם יכתוב באופן דומה בשטר: "עשרת אלפים ומאה פחות אחד" – מה הכוונה המדוייקת? פחות אלף, או פחות 10, או פחות אחד ממש?

6.
ומכיון שהגמרא נשארת בספק ילכו כמובן לטובת המוחזק "המוציא מחברו עליו הראיה" ויתחייב רק לפי הסכום הנמוך ביותר, דהיינו נפחית את הסכום הגבוה ביותר, ובדוגמא שנתתי ישלם "רק" 9100 !

7.
בכל אופן, רואים כאן הוכחה מאד ברורה לכך שהגמרא משתמשת בענייני אגדה עם אותם ביטויי מפתח ובאותה משמעות כבענייני הלכה!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר