סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

אילמלא

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין צו ע"א

 

אמר רבי יוחנן: אילמלא (לא) בא גבריאל והעמידו - לא היה תקנה לשונאיהם של ישראל.

1.
רבי יוחנן אמר שאם גבריאל לא היה עוצר את פסיעותיו של נבוכדנצר, הרי שחס ושלום היה אסון גדול יותר לעם ישראל.

2
הליכות עולם שער שני פרק א

מט. לשון אלמלא המורגל בגמרא משמש בשני פנים [מתחלפים.
יש אלמלא שהוא כמו אלולי, כמו אלמלא מקרא כתוב, אלמלא אגרות הראשונות, וכיוצא בהן הרבה.
ויש אלמלא שהוא כמו אלו היה], כמו אלמלא נגדוה לחנניה מישאל ועזריה שהוא כמו אילו נגדוה

ואומר רבינו תם ז"ל במגילה בתוספות שבמקום שהוא כמו אילו לא כתוב אלמלא באל"ף ובמקום שהוא כמו אילו כתוב אלמלי יו"ד בסוף:

3.
של"ה - כללי התלמוד (יג) כלל לשונות סוגיות

רמח. אלמלא. לפעמים נמצא בתלמוד 'אלמלא' באל"ף באחרונה, ולפעמים 'אלמלי' ביו"ד באחרונה. וכתב רבינו תם בתוספות דמגילה (כא א, ד"ה אלמלא) דבמקום שהוא כמו אילו לא כתוב אלמלא באל"ף בסוף, ובמקום שהוא כמו אילו, כתוב יו"ד באחרונה, ונקראת הלמ"ד בחיר"ק.

4.
לפי האמור לעיל יש שני פירושים לביטוי "אילמלא".
א. אם לא היה...
ב. אם כן היה... ואז הנוסח הוא "אלמלי" ולא "אלמלא" ["הלכות עולם" ו"השל"ה"]

5.
לפי הפרוש הראשון מובנת הגירסא שמוחקת בגמרא את המילה "לא" מכיון שכבר המלה "אלמלא" מכילה את המשמעות של "לא".

6.
לפי הפרוש השני שהכוונה היא שכן היה, ברורה הגירסא בגמרא "אילמלא לא..." – "אם לא..."
[בלי התייחסות להבדל שבין "אילמלא" ל"אילמלי"].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר