סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הכול בידי שמים / רפי זברגר

סנהדרין צו ע''ב
 

הקדמה

בדף הקודם תוארה מפלתו של סנחריב בכיבוש ירושלים ע''י נס גדול אשר קרה לעם היושב בציון. יותר מאוחר, נשלח נבוזראדן ע''י נבוכדנצר ''להשלים את המלאכה'' ולכבוש את ירושלים ובית המקדש. לצערנו, מלאכתו צלחה.    נתאר במאמר זה את התקדמות הכיבוש ושריפת בית היכלנו. 
 

הנושא

נבוכדנצר שלח עם נבוזראדן מאות פטישי ברזל על מנת להבקיע את חומת העיר ירושלים. את כל הפטישים ''בלע'' שער אחד מחומת העיר שנאמר (תהילים ע''ד, ו'): פִּתּוּחֶיהָ יָּחַד בְּכַשִּׁיל וְכֵילַפֹּת יַהֲלֹמוּן.     ראה נבוזראדן כי ''המלאכה קשה'', חשש ממפלה דומה לזו שנחל סנחריב, וביקש לחזור על עקבותיו.
נפקא קלא ואמר: שוור בר שוור נבוזראדן שוור דמטא זימנא דמקדשא חריב והיכלא מיקלי - יצאה בת קול וכינתה אותו: ''קופץ בן קופץ'' (היה ''זריז''), קפוץ על ירושלים, הגיע זמן המקדש להיחרב וההיכל להישרף!
נשאר לו פטיש אחד, השתמש בו בשער אחד ו... נפתח השער
הוה קטיל ואזל עד דמטא להיכלא, אדליק ביה נורא.
הלך לכיוון בית המקדש והרג את כל הנקרא בדרכו. כשהגיע לבית המקדש העלהו באש.
גבה היכלא דרכו ביה מן שמיא שנאמר (איכה, א, ט''ו): גַּת דָּרַךְ ה' לִבְתוּלַת בַּת יְהוּדָה
ההיכל עלה מעל הקרקע, ו''דחפו'' אותו מן השמים חזרה לארץ. כנאמר בפסוק באיוב: גַּת דָּרַךְ ה', כמו שדורכים בגת על הענבים, כך כביכול, ''דרך'' הקדוש ברוך הוא והחזיר את היכל בית ה' לארץ.
זחה דעתו של נבוזראדן (התגאה על מעשהו), יצאה בת קול ואמרה לו: עמא קטילא קטלת, היכלא קליא קלית, קימחא טחינא טחינת.
אין לך מה להתגאות. אתה הרגת ''עם הרוג''. אתה שרפת ''היכל שרוף''. ו- ''קמח טחון טחנת''. כלומר, עם ישראל נגזר דינו למות ולכן בעצם הוא נחשב כבר "הרוג'' (אדם אשר נגזר דינו למות, הוא ''אדם מת''). כמו כן, נגמר דינו של היכל ה' להישרף, לכן גם הוא נחשב כבר לשרוף, לפני שאתה נבוזראדן שרפת אותו.
כוונת בת קול לומר, כי אין משמעות למעשה שלך, שממילא כבר היה קורה אותו דבר גם אם לא היית מגיע לכאן. 
 

מהו המסר?  

לפעמים אנשים מייחסים לעצמם כל מיני מעשים והם ''מרגישים טוב'' בכך. אבל צריך לדעת ולהכיר, כי יש יד מכוונת מלמעלה המסבבת את המציאות כפי ''שהוחלט למעלה'' ואין לנו שליטה על הקורה כאן, למרות שחושבים כך.
נאמר (נידה ט''ז:) הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים. כלומר, מה שקורה לנו ומה שלא קורה לנו, נכתב ומוחלט למעלה, וכך אנו צריכים לחוש כל הזמן.
נבוזראדן חשב כי הוא ביצע את הקטל בעם היהודי, וכי הוא שרף את בית המקדש. אמנם בפועל הוא עשה זאת, אך הכול בתור ''שליחות'' של הקדוש ברוך הוא. תחושות אלו אינן טבעיות, אך יש ללמוד ולהפנים אותם, וכך גם להרגיש ביחס למה שקורה לנו ולמשפחתנו.
נתפלל ונקווה לסיוע של הקדוש ברוך הוא בכל אשר לנו ולמשפחתנו, ולקבלת כוח ובריאות להמשיך לעבוד את ה' בלב שלם, בשמחה ובבריאות.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר